RSS

Rosanne Cash – The List

rc_c

‘The List’, de twaalfde studio-cd van Rosanne Cash sinds ze dertig jaar geleden ‘officieel’ debuteerde (haar échte titelloze debuut, bij het Duitse Ariola, heeft ze al lang geleden verworpen), heeft een voorgeschiedenis die in 1973 begint als de dan 18-jarige Rosanne een lijst krijgt met daarop 100 songs die volgens vader Johnny essentieel zijn. Op CMT.com zegt ze waarom die lijst er ooit kwam: ‘I was on the road with dad, and we were talking about songs. And I said: “I don’t know this one, I don’t know that one”. Then I said: “I don’t know that one either”. He grew alarmed. And he spent the rest of the afternoon making me a list. Then at the end, he said: “This is your education”.’

Dochterlief is op dat moment volledig in de ban van pop en rock, maar ze maakt er een erezaak van om de songs op haar vaders lijst te horen en, graag, zelf te leren spelen. En ze heeft de tegenwoordigheid van geest om de lijst te bewaren.

Tussen 2003 en 2005 gaat Rosanne Cash door een ijzingwekkend diep dal; ze verliest achtereenvolgens haar stiefmoeder June Carter Cash, haar vader Johnny en haar moeder Vivian Liberto Cash Distin. Haar ervaringen met leven en dood culmineren in het even aangrijpende als donkere ‘Black Cadillac’ (2006), een imponerende plaat over verlies, verdriet, opstandigheid, berusting en acceptatie. En een ontroerend emotioneel eerbetoon aan degenen die haar te vroeg en op te korte tijd ontvallen.

rc_pWe zijn intussen drie jaar later. De pijn is er nog steeds, maar de scherpste randen zijn wat afgevlakt en het besef dat de wereld obstinaat doordraait, heeft zijn helende werk verricht. Op aandringen van echtgenoot/gitarist John Leventhal, die een balngrijke muzikale rol speelt op deze cd, besluit Rosanne Cash met een persoonlijke selectie uit haar vaders lijst de studio in te stappen. Enkele maanden later is ‘The List’, een nieuw eerbewijs, maar nu aan de nalatenschap van haar vader, een feit.

 ‘The List’ sluit naadloos aan op ‘Black Cadillac’, ook al gaat het hier om een album met twaalf covers. De songs op deze plaat lijken het afsluitende deel te vormen van een helingsproces dat drie jaar geleden werd ingezet. De toon, die meteen bepaald wordt door de zachte western swing in ‘Miss The Mississippi And You’ (William Heagney), is hier niet meer bedroefd, maar is doordesemd van levenslust, nieuwe hoop, liefde, en ontzaglijk veel respect voor het songmateriaal. En voor de man die haar die goudmijn ooit aanreikte door een middag lang songtitels op te lijsten.

Of het nu de voortreffelijke interpretatie is van ‘Motherless Children’, de fantastische duetten met Bruce Springsteen (‘Sea Of Heartbreak’), Jeff Tweedy (‘Long Black Veil’) of de opvallend ingetogen Rufus Wainwright (‘Silver Wings’), of de bloedmooie uitvoering van Dylans ‘Girl From The North Country’ (origineel als duet met Johnny Cash te vinden op Nashville Skyline uit 1969), elk nummer schittert dankzij Rosanne Cash die haar ziel en haar hart onvoorwaardelijk in dit album legt. Zoals ze dat hiervoor ook deed in ‘Black Cadillac’. En al die facetten samen maken van ‘The List’, dat veelzeggend eindigt met A.P. Carters imponerende klaaglied ‘Bury Me Under The Weeping Willow’, een van de kostbaarste geschenken die een artieste haar publiek kan geven.

 

www.rosannecash.com


1 Comments Add Yours ↓

  1. James #
    1

    Mohhhhhhh vent toch deze dame heeft een pracht stem maar dit wisten we al enkele jaren.
    Koesteren dit soort cd’s.
    Hmmm wie bezorgd mee die 100 songs die volgens vader Johnny essentieel zijn !



Your Comment