RSS

De iPod Op

De uit Amerika afkomstige singer/songwriter Daniel Kamas staat al wekenlang nummer een op mijn lijstje met favoriete liedjes. Golden Hour stamt van zijn debuut e.p. Santa Elena. Hoewel de drie andere liedjes niet te versmaden zijn, is Golden Hour het absolute prijsnummer van deze e.p. De combinatie van Daniels stem, akoestische gitaar en een heerlijk refrein dat als vanzelf het lied optilt naar hogere sferen, maken dit tot een 24-karaats lied. Alles veranderde toen ik jou zag op het gouden uur. Extase over de aanwezigheid van de ander, gevat in simpele tekstregels en onweerstaanbaar mooie melodielijnen.

De ophef van de Engelse muziekpers over de Britse groep The Magic Numbers deed mij direct al afhaken. Ten onrechte want het lied Restless River van hun laatste album The Runaway is van een onaardse sereniteit. Prachtige meerstemmige zang, summier gitaargetokkel, vederlichte elektronica en een refrein waarin een strijkerensemble voor even een visioen van de oneindigheid suggereert.

Op hetzelfde snijvlak van elektronica en folkmuziek treffen we ook hun landgenoten van de groep Tunng aan. In het lied October wordt magie bedreven met ingenieuze vocale structuren, harp en gitaargeluiden, originele melodielijnen en poëtische tekstregels. And Then We Saw Land heet het album dat alleen al vanwege dit prachtlied de aanschaf van deze cd dubbel en dwars waard maakt.

Uit een heel ander vat tapt de gelouterde – haar studiodebuut was in 1962 – Amerikaanse zangeres Bettye Lavette. Wie haar album Interpretations: The British Rock Songbook goed op zich laat inwerken, begrijpt niets van alle rumoer over de recente lichting zangeressen. In opener The Word van The Beatles brult ze als een hitsige soultijgerin en zorgen dampende blazers en een geoliede ritmesectie ervoor dat deze soulstew precies op smaak gekruid wordt.

For The Young Ones is afkomstig van het album Nouzha (Wandeling) van de vaderlandse formatie Windstreken. Voorman Pieter de Mast legt een mate van gevoeligheid in de toon van zijn sax die ik nog niet eerder dit jaar ben tegengekomen. Als een van liefde vervulde vader die zijn kind voor het slapen geruststellend moed inspreekt. Uiteraard is dat mijn interpretatie. U bent geheel vrij om uw eigen context te bedenken. Maar dat dit lied diep in de ziel grijpt, is voor mij een onweerlegbaar gegeven. Richard Shindell bedacht er in het lied Hazel’s House van het album Vuelta de tekstregels De orde van het universum intact voor. Waar ik het verder graag bij laten wil.

(Koos Gijsman)

 

 


Your Comment