RSS

Latin Quarter – Ocean Head

Ondanks de wereld van het internet blijft veel muziek onopgemerkt. Zelfs al heeft een band een platencontract, dan is het nog maar de vraag in hoeverre een platenlabel geld wil pompen in promotie. Dat geldt tevens voor labels, die zo hun voorkeuren hebben. Dit hebben de leden van de Britse formatie Latin Quarter in de tachtiger jaren van dichtbij meegemaakt.In 1983 vormden tekstschrijver Mike Jones, zanger en gitarist Steve Skaith en gitarist Richard Wright de Engelse band Latin Quarter. Enkele maanden later werden de zangeressen Yona Dunsford en Carol Douet aan de bezetting toegevoegd, waarna basgitarist Greg Harewood, drummer Richard Stevens en toetsenist Steve Jeffries de band compleet maakten.

In 1985 verscheen het debuutalbum “Modern Times” met muziek mijlenver verwijderd van de hedendaagse Britse zeurpopklanken van bands als Editors, Razorlight en Bloc Party. In een luchtige combinatie van pop, reggae en folkmuziek richtten de dames en heren van Latin Quarter zich onder meer op de slechte situatie in Afrika, de apartheid, mensenrechten en de vrijheid van meningsuiting. Muziek die barrières overstijgt van de politiek, etniciteit en culturele verschillen. Vanwege de politieke inhoud negeerden de meeste Britse radiozenders het album. Zonder de benodigde media-aandacht bestormde de single Radio Africa met de heerlijke moddervette baslijn van Greg Harewood in datzelfde jaar de Engelse hitlijsten. Een nummer met een eeuwigheidswaarde over racisme. Naast hun thuisland, en een handvol optredens in ons land, genoot de band vooral veel waardering bij onze oosterburen.

http://www.youtube.com/watch?v=8v9xIGCPQU8&feature=artist

Zowel de opvolger “Mick & Caroline” als de derde cd “Swimming Against The Stream” met het prima stemgeluid van Steve Skaith, mooie melodieën, fraaie meerstemmige zang en wederom de politiek getinte teksten werden door de critici genadeloos de grond ingeboord. Gevolg: tegenvallende verkoopcijfers, het uitblijven van een nieuwe hitsingle en een storm van kritiek van Latin Quarters platenmaatschappij, die de geldkraan dichtdraaide. Drie jaar na de ontbinding kwam een hernieuwde belangstelling voor de Britse formatie. Aanleiding hiertoe was de samenwerking met de Bhundu Boys uit Zimbabwe, die met een geremixte versie van het nummer Radio Africa een grote hit scoorde.

 
Niet alleen serieuze zaken als politieke statements en de tolerantie in de samenleving maar ook meer toegankelijker teksten, waarin de liefde op een nihilistische manier wordt benaderd stonden centraal op de albums “Long Pig” (1993) en “Bringing Rosa Home” (1997) van de inmiddels tot een trio gereduceerde en zwaar ondergewaardeerde band. Met geraffineerde en warme midtempo popliedjes met reggae-invloeden, net even afwijkend van het voorspelbare,  was het raadzaam deze platen eerst te proeven, voordat ze echt in de smaak vielen. Het drietal wist als geen ander the art in music te bewaren. Kunst en commercie – een onmogelijke combinatie. Al was de kritiek op deze twee platen behoorlijk positief – dat strookte niet met de ambities van platenfirma SPV. Teleurgesteld over het nieuws dat contractverlenging niet mogelijk was, gingen Steve Skaith, Mike Jones en Richard Wright verder onder de naam The Steve Skaith Band.

Vijf leden van de oorspronkelijke line-up uit 1985 van Latin Quarter kondigden in de herfst van 2011 een comebackalbum aan en de daaraan verbonden clubtournee door Engeland en Duitsland.  Mensen zien toch graag de originele bezetting tot in den treuren doorgaan.Het onlangs uitgebrachte nieuwe album ‘Ocean Head’ is een bescheiden pareltje. Voor insiders althans, de overige muziekliefhebbers hebben waarschijnlijk de moeite nog niet gedaan om het fijne plaatje een kans te geven. Als je verwacht dat het Engelse kwintet nieuwe wegen inslaat op deze plaat heb je het mis. Onlosmakelijk blijft Latin Quarter met Ocean Head verbonden aan de tachtiger jaren. Anders gezegd: aanstekelijke liedjes met tot in de puntjes verzorgde arrangementen en de onweerstaanbare zang van zanger Steve en zanger Yona. Fris, onbekommerd, melodieus en groovy muziek. Naast aandacht voor ernstige onderwerpen als corruptie, seksuele uitbuiting van kinderen,grote internationale samenzweringen en machtsstructuren komt tevens op “Ocean Head” de liefde voor elkaar aanbod.

Een plaat uitbrengen is tegenwoordig niet meer hetzelfde als vroeger om geld mee te verdienen. Met een medium als Spotify wordt nagenoeg niets verdiend. Het is echter wel een manier om mensen met je muziek te laten kennismaken en  een promotiemiddel voor live-optredens. Helaas moet Latin Quarter het nog steeds doen met een cultstatus. Roependen in een woestijn van muziek zullen ze altijd wel blijven. Het uitblijven van succes is in hun geval niet te wijten aan het gebrek aan kwaliteit of inzet, maar aan miskenning van de eigenheid van de Engelse band en tegenwerking van de grote boze muziekindustrie.

www.latinquartermusic.com

(Johan Schoenmakers)

 

 

 

 

 

 

 


1 Comments Add Yours ↓

  1. Djerry #
    1

    Ik vind het onbegrijpelijk dat Latin Quarter in Nederland niet wordt opgepikt, noch door de media noch door het publiek.

    De concerten in Duitsland, waarvan ik er twee meegemaakt heb, bevestigen dat de muziek, zang en arrangementen van Latin Quarter ook in 2012 weer staan als een huis. De liefhebbers van goede muziek moeten daarom 17 juni in hun agenda reserveren, dan treedt Latin Quarter tijdens een festival op in het westerpark in Amsterdam.



Your Comment