RSS

Bethany Weimers – Harpsichord Row

De afgelopen jaren behoorde de 31-jarige eigengereide zangeres Bethany Weimers met een geweldige live-reputatie en een onafhankelijke status als artieste tot de culthelden van de Engelse anti-folkscene. Met het album “Harpsichord Row” maakt de vocaliste, die voor mij een van de vele muzikale ontdekkingen van dit jaar is, haar debuut. Een cd vernoemt naar een traditionele en vergeten straat in Oxford met een verleden, de muffe geur van leegstaande woningen met z’n oude geheimen en diepe emotionele littekens van de toenmalige bewoners. “Harpsichord Row” verscheen afgelopen maand op Weimers’ eigen platenlabel 1784, tevens het geboortejaar van haar oudvader.

Op het tien nummers tellende schijfje horen we het sterke vakmanschap van Bethany Weimers. Een plaat over onder meer verloren liefdes en het geschikt maken van de waarheid voor een ander. Ze brengt de luisteraar in vervoering met melodramatische pianoklanken en haar fingerpicking gitaarspel. Je vergaapt je aan haar innemende, etherisch en mysterieus stemgeluid en de oneindig gedubbelde vocale harmonieën. Meer moet het ook niet zijn. “Harpsichord Row” is een album balancerend tussen de sferische elementen van het folk-noirgenre en dromerige popmuziek. Op het elektrisch gitaarspel van Mark Stow (William and his Ghost en Protect) na, is deze plaat van eigen hand en het afgelopen jaar opgenomen in de intimiteit van haar slaapkamer. Petje af voor Bethany Weimers. Na het beluisteren van het album vraag ik mij af waarom vaak zoveel geld uitgegeven wordt in opnamestudio’s.

“Harpsichord Row” is een intrigerend stukje muziek geworden, waarop Weimers een bijzonder sfeer weet te creëeren. Alsof de stoppen ieder moment kunnen doorslaan van de onderhuidse spanning grijpen de uitgepuurde nummers als Silver Moon, The Letter en 30.000 Days waarop minder toegankelijke paden worden bewandeld, je bij je nek vel en dwingen de luisteraar de oren te spits. Je houdt ervan of vindt het vreselijk.  Een middenweg lijkt niet te bestaan. Als je je door de alternatieve liedjesvormen en de simpele, directe aanpak niet laat afschrikken zal je aan het eerste album van Bethany Weimers vele uren luisterplezier beleven. “Harpsichord Row” is dan ook een veelbelovend debuut van een dame waar ik maar al te graag snel meer van wil horen.

www.bethanyweimers.com

(Johan Schoenmakers)


Your Comment