RSS

Marley’s Ghost – Jubilee

Je kan je het bijna niet meer voorstellen, maar ooit was er een tijd zonder internet. Een platenzaak binnenwandelen, nieuwsgierig rondneuzen, eventueel een lp beluisteren om even later na een praatje met de verkoper met plaat in plastic tas zonder je spaarcentjes huiswaarts te keren. Tegenwoordig ben ik door het internet misschien wel een gemakdier geworden, waar het (legaal) downloaden van een cd een handzaam middel is geworden, waardoor muziek ontdekken bijna hetzelfde is geworden als een kroket halen uit de muur.

Een plaat waaraan, naar mijn bescheiden mening niet getornd kan worden en niet naar de virtuele prullenbak verwezen mag worden, is het overtuigend nieuwe album die “Jubilee” als logische titel meekreeg, waarop de vijf heren van Marley’s Ghost het diepst graven naar hun countryroots. Het Amerikaanse americana-kwintet bestaande uit Dan Wheetman (zang, gitaar, viool  mondharmonica, banjo, dobro, lap steel), Mike Phelan (zang, gitaar, viool, lapsteel), Jon Wilcox (zang, mandoline, gitaar, bouzouki), Ed Littlefield Jr. (zang, pedalsteel, Highland bagpipes, keyboards, mandoline, dobro, gitaar) en Jerry Fletcher (zang, keyboard, accordeon) viert namelijk dit jaar hun 25-jarig jubileum als band.

Voor het tiende album sinds het debuut “Haunting Melodies” uit 1987 trok Dan Wheetman met zijn band en een muzikale vriendenkring onder wie Emmylou Harris, John Prine, Old Crow Medicine Show en Don Heffington naar de studio van Cowboy Jack Clement om samen met de legendarische producer uit Nashville een dertiental liedjes vast te laten leggen. Wie denkt dat het openingsnummer Rollin, waarop de zanger de luisteraar meeneemt op een epische reis over de weg zonder een eindbestemming of duidelijk doel (‘If I ever stop rollin’, what would I be/I’d be a shipwrecked sailor staring out at the sea’) representatief is voor “Jubilee” komt op een positieve manier bedrogen uit. Bindende elementen van deze cd zijn de variaties van diverse muziekgenres als de deltablues, country & western, reggae, folkrock en jazz, de grote schoonheid van de meerstemmige samenzang, de authentieke, intense speelwijze, de zes eigen nummers en onder meer het John Prine liedje  Inwed Fathers. Een teerhartig duet van Dan Wheetman met het welgebekt zangvogeltje Emmylou Harris.

“Jubilee” is een ijzersterke plaat van een in Europa onterecht ondergewaardeerde band, die met iedere luisterbeurt omhoog klimt. Het zou me niets verbazen als met dit album het startsein wordt gegeven om onze contreien te gaan verkennen.

www.marleysghostband.com

(Johan Schoenmakers)


Your Comment