RSS

Zomeraanbieding: Burton Jespersen, Don Williams

Burton Jespersen – Any Road

Zo smakeloos als de hoes is, zo smaakvol is de muziek op Any Road, op tien jaar tijd nog maar de tweede cd van Taos-ingezetene Burton Jespersen. De man kende enkele decennia geleden, toen de toevoeging ‘new’ bij new wave nog een relevante betekenis had, enig aanzien in zijn thuisbasis als frontman van The Refrigerators en later The Victims. Sinds zijn vorige album The Ride (2003) zoekt hij zijn heil echter in de countrymuziek en zo te horen, voelt hij zich opperbest in die omgeving. Jespersen heeft een herkenbare, ietwat onvaste stem die mooi kleurt bij de veertien nummers die hij voor dit album selecteerde. Negen daarvan zij van zijn eigen hand en ze kunnen de vergelijking met de songs van Danny Kortchmar (You Must Not Be Drinking Enough), Kenny Edwards (Gone Again) en Robert Lee Castleman (Gravity, met fraai dobrospel van multi-instrumentalist en producer Dan Richmond als bonus) moeiteloos doorstaan. Any Road klinkt uiterst verzorgd en is hoorbaar met veel plezier gemaakt.

 

Don Williams – And So It Goes

Don Williams dendert op zijn dertigste album And So It Goes doodgemoedereerd door op het pad dat hij bijna een halve eeuw geleden insloeg met Time (1966), een plaatje dat een carrière inluidde om je hoed voor af te nemen en daarna een diepe buiging te maken. De oude meester is intussen 73 jaar jong en zijn stem lijkt nauwelijks schade te hebben opgelopen van een leven in vliegtuigen, treinen, tourbussen, hotels en concertzalen. In tegenstelling tot generatiegenoten Johnny Cash en Kris Kristofferson voelt Williams de noodzaak (nog) niet om zijn canon te beëindigen met een of meerdere akoestische albums. Op And So It Goes kiest hij voor een traditionele bezetting met elektrische gitaren, lapsteel, dobro, bass en drums, en ook de tien songs op dit album zijn conventioneel van inborst. Williams is nooit bepaald een beeldenstormer geweest dus het zou onzinnig zijn om te verwachten dat de ‘Gentle Giant’ in de herfst van zijn loopbaan ineens een bocht van negentig graden zou maken. Williams doet hier wat hij altijd al gedaan heeft: deugdelijk vakwerk afleveren. Op I Just Come Here For The Music krijgt hij daarbij zelfs de gewaardeerde steun van levende engel Allison Kraus.


Your Comment