RSS

Annie Keating – For Keeps

Vrouwenstemmen waarin de echo van het meisje nog doorklinkt, het heeft iets ontwapenend en verleidelijk tegelijk. Deze keer is het de New Yorkse Annie Keating die met For Keeps mijn hart verovert met haar even vrouwelijke als meisjesachtige stem. Nu had Annie daar al een plaatsje dankzij fijne plaatjes als Belmont (2005) en Water Tower View (2010), maar met haar vijfde album schuift ze een aantal plaatsen naar voor. Uiteraard is niet enkel die bekoorlijke stem verantwoordelijk voor mijn waardering voor dit nieuwe album. Dat zou iets te mager zijn. Nee, op For Keeps zet Annie Keating opnieuw een fikse stap voorwaarts als zangeres en als songschrijfster. Ze verkent nieuwe stijlen (met de stadsfunk van Let It Come als grootste verrassing), tast de grenzen van de americana af en graaft dieper in de bodem van de grootsteedse folk.

In het luie Right By You (mooie staaltjes pedal steel van John Gaboff) flirt Keating al dan niet opzettelijk met de altcountry van Mary Gauthier. Die analogie loopt evenwel nooit voor de voeten van de songs omdat Annie Keating daar haar eigen gewicht en inzicht aan toevoegt. Dat persoonlijke geluid komt nog het duidelijkst bovendrijven in de wat rustigere nummers zoals het zachtjes deinende All Gone, het naar Britse folk overhellende River Clyde en het sensueel gezongen Sidecar, dat naast subtiel gitaarwerk ook een meer dan catchy refrein heeft dat zich na twee keer luisteren in je geheugen heeft geprent. Naast elf songs die aantonen dat Annie gegroeid is als componiste en uitvoerster, staat er op dit album één cover en die is werkelijk magnifiek. Keating en gitarist Teddy Kumpel ontdoen Neil Young’s Cowgirl In The Sand respectvol van haar countryrockelementen en houden hun versie klein en breekbaar. Een adequate afsluiter van een zeer geslaagd album.

 

www.anniekeating.com

www.myspace.com/anniekeating

www.facebook.com/anniekeating.music


Your Comment