Recensies over albums van Wolf in Loveland en The Henry Girls

Sinds enkele dagen heeft mijn gevoel voor nationale trots een oppepper van formaat ondergaan. Met mijn borst fier vooruit durf ik u te melden dat het gelijknamige debuutalbum van de vaderlandse groep Wolf In Loveland een dijk van een album is. Centrale man in deze groep is zanger, gitarist en liedjesschrijver Jan Minnaard. Samen met gitarist/zanger Bas van Holt en het ritmetandem Stijn DeSchuymer (drums) en Ruben Trouborst (bas) legt hij de fundering van een klankbeeld met internationale uitstraling. Aangevuld door de vocalen van de dames Merel Moelker en Janine van Osta mogen we genieten van stemmige samenzang in ontroerend fraaie liedjes van een lichte americanasignatuur. Zo nodig wordt voor het contrast het gaspedaal ingedrukt en gaat de groep zich te buiten aan zinderend gitaarspel zoals in een ruim tien minuten in beslag nemend lied als Other Side/Neon Lights. Persoonlijk roept de groep bij mij gekoesterde herinneringen op aan The Dream Syndicate. Gemakshalve ga ik er vanuit dat mijn Rotterdamse jonge helden nog nooit van deze groep gehoord hebben. Geheel op zichzelf staat de betoverende afsluiter Fold It Out waarin de groep met minimale middelen een vorm van magie bedrijft waar ik heel erg stil van word.

The Henry Girls – December Moon

Na ons recentelijk muzikaal gelaafd te hebben aan de welluidende driestemmige samenzang van de Engelse meiden van The Staves, richten we ons deze ronde op het album December Moon van The Henry Girls. Na het debuutalbum Between Us uit 2003 is dit het derde album van dit uit Ierland afkomstige trio. Dit door Calum Malcolm geproduceerde album wordt na twee jaar eindelijk uitgebracht op de Nederlandse markt. Gelukkig maar, want de zusjes Karen, Lorna en Joleen McLaughlin zijn uiterst muzikaal getalenteerd. Ze namen alle drie muziekles, vernoemden hun groep naar hun grootvader en weten zowel vocaal als instrumentaal van wanten. Op vier liedjes na zijn alle liedjes van eigen hand. Liedjes waarvoor ze zelf instrumenten bespelen als viool, ukelele, banjo, gitaar, harp, mandoline, piano en accordeon. Het stijlgebied van hun muziek is een mix van Ierse folk, rootsmuziek en americana. Om het toch al ruim bemeten klankbeeld nog wat meer uit te breiden bespelen bevriende musici dobro, bamboefluit en diverse types violen. Een heuse blazerssectie en een gedegen ritmesectie vullen waar nodig de gaatjes op. Een uiterst originele vertolking van Watching The Detectives van Elvis Costello vormt daarbij de kers op deze lekker weghappende muzikale taart.

1 Trackbacks/Pingbacks

1. Altcountryforum - dijk van een album | Wolf In LovelandWolf In Loveland 24 07 13