RSS

2x Eric Vloeimans

Een halve eeuw is de trompettist Eric Vloeimans onder ons. Dit gedenkwaardige feit viert hij dit jaar met de productie van twee albums die de veelzijdigheid van zijn groots talent onderstrepen. Geboren in Huizen in 1963 volgt Eric een klassieke opleiding trompet aan het Rotterdams Conservatorium. Hij stapt over op de jazzopleiding en loopt na afloop stage in New York bij jazzicoon Donald Byrd en de bigbands van Frank Foster en Mercer Ellington. Bij terugkeer in ons land begint hij een veelzijdige carrière waarbij hij met evenveel gemak actief is op terreinen als film-, wereld-, pop- en jazzmuziek. Het levert hem naast diverse prestigieuze prijzen een reputatie op als veelzijdig muzikant die ver over de landsgrenzen reikt.

Op Pessoa zoekt hij het gezelschap van de in Nederland wonende Portugese musici Fernando Lameirinhas en Mafalda Arnauth. Het trio brengt op dit album een eerbetoon aan de Portugese dichter Fernando Pessoa (1888 – 1935). Gevat in prachtige melancholieke liedteksten zoekt Lameirinhas naar de persoon van Pessoa achter diens leven en werken. Als liedjesschrijver en als zanger legt Fernando al zijn gevoel en zijn technische vaardigheden in vertolkingen die Ry Cooder ooit omschreef met de term Chicken Skin Music. Dat zangeres Mafalda Arnauth naadloos aansluit op dit hoge niveau, zal niemand die haar prachtige fadoliederen kent, verbazen.Vloeimans spel op dit album is in al zijn aspecten een toonbeeld van het inzicht dat hij verworven heeft in het literaire karakter van deze dichter en de cultuur die hij vertegenwoordigt. Het ontroert mij in hoge mate wanneer ik luister naar de warme, liefdevolle en kleurrijke klanken waarmee Vloeimans zijn spel modelleert naar de vocalen van zijn Portugese vrienden.

Een groot inlevingsvermogen vertoont hij eveneens op het stilistisch totaal verschillende album Evensong. De imponerende technische beheersing van zijn instrument maakt hem tot de inspirerende spil waar omheen alles op dit album draait. Dankzij de werken van Miles Davis en Gil Evans weten we dat de combinatie van trompet en een groot orkest de muziekcultuur verrijkt heeft met muzikale parels die een leven lang meegaan.

Aan het rijtje klassiekers als Sketches Of Spain en Porgy And Bess kunt u met een gerust hart Evensong toevoegen. Onder leiding van dirigent Jurjen Hempel acteren de musici van het Nederlands Symfonieorkest op de toppen van hun kunnen. Samen met de componist/arrangeur Martin Fondse en arrangeur Bernard Hunnekink verlegt Vloeimans de grenzen tussen uiteenlopende muziekstijlen als jazz, klassiek en filmmuziek. Op Evensong ontstaat een symbiose tussen het magische spel van een solist en de ongekende mogelijkheden van een symfonisch orkest. Een breed muzikaal kader ligt ten grondslag aan een album dat in ons land uniek is in zijn soort. Evensong is een groots en meeslepend meesterwerk.

www.ericvloeimans.com

(Koos Gijsman)


2 Comments Add Yours ↓

  1. arjan post #
    1

    Vloeimans is een begrip in het Nederlandse jazz landschap, dat staat buiten kijf. Ook dit is wederom prachtig maar om nu te zeggen dat dit een meesterwerk is die gelijk saat aan Miles Davis’ Porgy&Bess en Sketches Of Spain dat gaat mij toch wel een paar stappen te snel en te ver. Overigens deel ik verder je enthousiame wel Koos!

  2. arjan post #
    2

    Het andere album past echter niet in mijn straatje, vreemd genoeg ben ik geen liefhebber van Fado. Wellicht heeft een afkeer van de Portugese taal daar iets mee te maken. Muzikaal vind ik Fado vaak wel te pruimen omdat het een directe link met blues heeft.



Your Comment