Iedereen heeft wel minstens één muzikale Guilty Pleasure. Je pakt er niet graag mee uit, maar stiekem zing je bijvoorbeeld volmondig Bye Bye Love of Wake Up Little Suzie van The Everly Brothers mee in je auto, onder de douche of tijdens het werk. Dat gevoel had ik ook tijdens de diverse draaibeurten van The Comeback Album van de heren Brace en Cooper. Countryfolk met een dikke suikerlaag en feilloze samenzang die bij momenten neigt naar de legendarische broers. Een mokerslag op je countryknikkertje. Een verslavend gevoel van nostalgie op “The Comeback Album”. Allerschattigst met een hoog aaibaarheidsfactor. Een albumtitel die verwijst naar de terugkeer in de opnamestudio na de vele concertenreeksen van Eric Brace van de countryrockformatie Train Last Home en voormalig muziekjournalist Peter Cooper.
Het in Nashville onder leiding van producer Thomm Jutz (Otis Gibbs) opgenomen “The Comeback Album” is de opvolger van het fraaie “The Mastersessions” uit 2010. “The Comeback Album” is een mooi afgewerkt album zonder te gepolijst te zijn. Naast negen prachtige eigen plezierige composities waaronder She Can’t Be Hersef, Nobody Knows en Sailor, dwaal je tien minuten lang door hun liefde voor het werk van Tom T. Hall, Karl Straub en David Halley. Benevens het achterliggende plaatwerk van Eric Brace & Peter Cooper is op deze nieuwe plaat wederom een hoofdrol weggelegd voor de fameuze klanken van de vermaarde pedal-steel gitarist Lloyd Green en zijn oude vrienden onder wie Duane Eddy, Mac Wiseman en Marty Stuart uitgenodigd om Tom T. Halls Mad muzikaal naar grote hoogte te stuwen. Het resultaat is een sprankelend en sympathiek album met teksten van een hoog literair gehalte en een scheut wrange humor.
www.petercoopermusic.com
www.redbeetrecords.com
(Johan Schoenmakers)