‘Ik wil de muziek voor zichzelf laten spreken. De luisteraar onderdompelen in een authentieke muzikale belevingswereld’, vertelt zanger Craig Rawding vorig jaar december tegen de Worcester Magazine over het debuutalbum van de Amerikaanse formatie The Curtis Mayflower. De vijf heren concentreren zich op “Everything Beautiful Is Under Attack” zeer verdienstelijk op oude blues en rock ‘n roll structuren en klinkt dan ook als een ouderwets, groovende rhytmn, rock en bluesband. Elf nummers die zelden aan de invloedsfeer van de zestiger en zeventiger jaren ontsnappen (Traffic, Allman Brothers Band, Otis Redding, Savoy brown, Butterfield Blues Band), maar ook de liefde voor de late nineties muziek (Black Crowes, Black Keys) wordt belijdt. Binnen vierentwintig uur waren de zelfgeschreven nummers via analoge apparatuur vastgelegd, waarvan uiteindelijk iedere eerste opname zonder toevoegingen werd gebruikt voor “Everything Beautiful Is Under Attack”. Wat je hoort is ook wat er is gebeurd in februari 2013 in een boerderij te Maine. Hierdoor heeft deze plaat een heerlijke, authentiek geluid gekregen met bijtende en scherpe randjes.
Dat is al direct bij de soul en bluesopener Clockwork Hearts duidelijk. De band wind er geen doekjes om tijdens het southernbluesnummer Carry Your Burden. Smeuïg, volvette, soms hysterisch krijsende hammondorgel (Brooks Milgate) en ongemeen funkybluesgitaarspel (Peter Aleksi en Jeremy Moses) en zanger Craig Rawding met zijn zowel rauwe, schreeuwerige uithalen (Ben The Destroyer) als ingetogen passages (7 Children). Motown meets gospel (Last Kiss) in een lekker relaxt drumtempo (Duncan Arenault) en overduidelijk het stempel van Otis Redding dragend. Prima werk en “Everything Beautiful Is Under Attack” van The Curtis Mayflower vermaakt tijdens iedere luisterbeurt.
www.thecurtismayflower.com
(Johan Schoenmakers)