Recensies van ep’s van David Knowles en Bet Smith

David Knowles – Footsteps

davidknowles

De zevenentwintig minuten durende debuut-ep “Footsteps” van David Knowles is een plaat met negen liedjes, waarop de Schot op imponerende wijze alle aandacht naar zich toezuigt. De intensiteit van Knowles voordracht is zinderend, even absoluut als Ray Lamontagne, Eddie Vedder of Kurt Cobain. Het stemgeluid van de in Edinburgh woonachtige Knowles, aangetast volgens mij door het dagelijks ontbijt van gemalen baksteen, zijn agressieve aanslag van de akoestische gitaar en de zwaarmoedigheid van de zeven zelfgeschreven liedjes zijn heersende elementen op “Footsteps”. Knowles’ interpretatie van Bill Withers’ Aint No Sunshine en de uitgeklede versie van Hendrix’ Hey Joe is geen make-over, maar is origineel in het resultaat. Alle nummers hebben een semi-akoestische basis van gitaar, toetsen en de onheilspellende schoonheid van een loodzwaar klinkende cello. Luisteren naar “Footsteps” vreet energie en vergt doorzettingsvermogen van de luisteraar. Als ik ergens enthousiast over ben, wil ik er alles van weten. Knowles is een uitzondering.De indiefolk en bluesmuziek en de po√ętische diepgang van de liedjes op “Footsteps” doen zijn werk goed genoeg.

Bet Smith featuring The Currie Brothers – Loose Ends

betsmith

“Loose Ends” is het eerste album dat ik van de 32-jarige Canadese Bet Smith hoor en bespreek. Bijna een half dozijn aan liedjes op deze ep in de categorie van luisterbluesfolk is van een uitzonderlijke kwaliteit. Ze is een natuurmens Zie ook de fraaie tekening op de hoes van “Loose Ends”. De liefhebberij van het buitenleven, misstappen uit het verleden en de eenzaamheid krijgen alle ruimte op haar vijf zelfgeschreven liedjes. Ik ben van de bedachtzame decoraties, niet opdringerig maar net aanwezig genoeg om het verschil te maken. Sfeervol en onderhuids. Opgenomen bij schemerlicht in de antiquair en muziekzaak van multi instrumentalist Andrew Currie, die samen met broer Robbie in een prominente technische rol, zorgt voor de broodnodige subtiele nuances. Delicate instrumenten als de xylofoon, tamboerijn, houten stoelpoot, Afrikaanse bel en een klokkenspel illustreren op schaarse wijze haar mooie, diepe en warme stemgeluid als het beste mahoniehout. Een evenwichtige boom aan geluid. Strikje eromheen en koesteren.