RSS

Jeffrey Foucault / Hayward Williams


Muziekliefhebbers die de aanschaf van het jongste album Salt As Wolves van de Amerikaanse bard Jeffrey Foucault overwegen, hoeven niet bang te zijn voor softwaregesjoemel. Alles aan deze plaat klinkt puur en oprecht. Conform zijn gewoonte heeft Foucault zijn observaties ondergebracht in innemende liedjes die je als luisteraar direct als een goede vriend omarmt. Stilistisch gezien presenteert onze muzikale vriend een vlot lopende combinatie van stijlvormen uit de blues-, de country- en de folkmuziek. Salt As Wolves is een dijk van een plaat die in alle opzichten naadloos aansluit op de andere klasse albums uit de Foucaultcatalogus.
haywardwillia

Hetzelfde ritmetandem dat op Salt As Wolves uiterst gedegen aan het werk is treffen we ook aan op het laatste album The Reef van de Noord-Amerikaanse singer-songwriter Hayward Williams. Samen met gitarist/vocalist en tevens producer Jeffrey Foucault verzorgen bassist Jeremy Moses Curtis en voormalig Morphine drummer Billy Conway op The Reef een masterclass begeleiding. Volvette blazerspartijen, stemmig klinkend pedal steelspel van Alex McCollough plus de harmonievocalen van Haywards echtgenote Kate Lorenz vervolmaken het klankbeeld van deze prachtplaat. Williams doorleefde liedjes hebben stilistisch een kern van oude soul-, gospel-, folk- en countryinvloeden waar hij zijn subtiele pianospel, akoestische gitaarklanken plus indringende zangpartijen aan toevoegt. De transparante, uitgebalanceerde opzet van The Reef voert mij qua beleving regelmatig terug naar de tijd waarin Neil Youngs After The Goldrush en Harvest mijn jeugdjaren mede van een onvergetelijke soundtrack voorzagen. Kwalitatief bevinden de liedjes op The Reef zich in dezelfde tijdloze buitencategorie.

(Koos Gijsman)

 


Your Comment