In het door synthesizers en elektronica gedomineerde experimentele genre is het tweede album Ears van de Amerikaanse zangeres/multi-instrumentalist en componist Kaitlyn Aurelia Smith deze maand mijn persoonlijke favoriet. Zelf beschouwt zij vooral de door haar bespeelde modulaire synthesizer de Buchla Music Easel (een uit verschillende losse modules opgebouwde synthesizer uit 1973) als het verlengstuk van haar vervormd opgenomen stemgeluid. Een stemgeluid waarmee ze op hoogst originele wijze een aparte invulling geeft aan de door haar zelf geschreven semi- symfonische liedjes. De oorspronkelijk als klassiek gitarist geschoolde Kaitlyn raakt na afloop van haar opleiding aan de prestigieuze Berklee College of Music in Boston danig beïnvloed door de elektronische muziek van Terry Riley en Laurie Spiegel. In combinatie met invloeden uit de jazz- en de klassieke westerse en oosterse muziek levert dat op Ears een hoogst opmerkelijk repertoire op dat door de vele lagen in de opmaak van haar liedjes telkens weet te verrassen. Naast de centrale rol van Kaitlyn die ook als producer, arrangeur, mixer en opnametechnicus alle touwtjes strak in eigen handen houdt, is Rob Frye als bespeler van een reeks blaasinstrumenten (fluit, alt- en tenorsax, klarinet en basklarinet) van onschatbare wijze gebleken bij de totstandkoming van dit wonderlijke en uiterst eigenzinnige prachtalbum.
(Koos Gijsman)