Hoe ga je als recensent om met de sympathie voor een zangeres, die van haar eigen centen een meer dan goed albumĀ in eigen beheerĀ heeft uitgebracht. Vanwege het gebrek aan de welbekende gunfactor en degelijke promotiekanalen die voor ons bepalen wat Hot is en wat Not dreigt “Through The Thin” van de uit Decatur, Illinois afkomstige Amerikaanse Ashley Riley niet te worden opgepikt door de muziekjournalisten. Roeien tegen de stroom in. Ze maakte haar debuut voor de open microfoon sessies en is inmiddels een kleine tien jaar actief. Ashley heeft een drietal sterke studioplaten uitgebracht, waarvan “Through The Thin” de laatste is. Na haar akoestisch georienteerde folkdebuutplaat “Last One Standing” koos Ashley voor een bandaanpak. Ze verzamelde voor de opnames van “All The Pretty Things” een aantal muzikanten om zich heen met als resultaat een geweldig folkpopalbum.
“Through The Thin” kreeg twee jaar geleden vorm aan de Blackbird Academy in Nashville tijdens een project voor toekomstige geluidstechnici, waar Ashley en haar band als begeleiders aan deelnamen. Uiteindelijk zijn vier nummers (waaronder See You Around en Misery) die met de muziekstudenten werden opgenomen op “Through The Thin” terechtgekomen. De overige negen nummers zijn afgelopen winter samen met bassist Matt Comerford, gitarist Tyler Bundy en drummer Ian Grindstaff vastgelegd in Ashley’s huis . “Through The Thin” is een album met zowel dromerige als dynamische rootsy trekjes. Je wordt door de gevarieerde omlijsting en Riley’s stemgeluid onverbiddelijk meegevoerd op een wijze, die je kan vergelijken met de werkstukken van Patty Griffin en Stevie Nicks.
www.ashleyriley.com
(Johan Schoenmakers)