Buiten de donkere teksten, waarin drugsmisbruik, (zelf)moord, psychische problemen en andere zwaar verteerbare onderwerpen centraal staan laat de in Brooklyn opgegroeide Ben de la Cour op zijn tweede album Midnight In Havana tevens een sprankje hoop een grote rol spelen. Doorleefd, cynisch en aangrijpend zijn dan ook kernwoorden voor deze karakterplaat en het klaaglijk stemgeluid van een voormalig amateur bokser, barkeeper en landbouwarbeider, die op jeugdige leeftijd het ruime sop kiest om de wereld te ontdekken. Een bagage vol levenservaringen opgedaan in Havana, London, Parijs, New Orleans en Los Angeles gebruikt de muzikaal door Townes van Zandt, Warren Zevon, Slayer, Thin Lizzy, Johnny Cash en Leonard Cohen beïnvloede De la Cour als inspiratiebron voor Midnight In Havana. Vanuit een pessimistisch perspectief heeft hij elf emotioneel en persoonlijke liedjes gepend. Verpakt in opgewekte americana en melancholische indiefolkarrangementen, die je in een ruk zult uitluisteren en je mogelijk ontregelt. Ondanks de minder vrolijke thematiek is ‘Midnight In Havana geen album om slechte zin van te krijgen.
www.bendelacour.com
(Johan Schoenmakers)