RSS

Paolo Fresu / Teus Nobel

Paolo Fresu & Omar Sosa – Eros/Teus Nobel & Merlijn Verboom – Social Music

De pen is machtiger dan het zwaard. Zeker, maar Jericho leert ons dat de klanken van trompetten muren kunnen slechten. Zowel de Italiaanse veteraan Paolo Fresu als de Nederlandse Teus Nobel sluiten elk op hun eigen wijze aan op deze traditie. In ons eigen land hebben collega’s als Jarmo Hoogendijk en Eric Vloeimans op dat vlak al veel zegenrijk voorwerk gedaan. De vanzelfsprekendheid waarmee Teus Nobel met speels gemak de vele klankmogelijkheden van de trompet maximaal benut, is ronduit adembenemend. Daarnaast is zijn experimentele inborst in combinatie met een sociale houding naar zijn mede-musici een vruchtbare bodem voor de invulling van het repertoire op, hoe treffend, Social Music.

 

Vernoemd naar een term van Miles Davis verwijst deze door de uitblinkende gitarist Merlijn Verboom voorbeeldig geproduceerde plaat naar de vele, onbegrensde mogelijkheden waaruit musici in ons tijdsgewricht kunnen putten. De Italiaanse trompettist Paolo Fresu laat al zijn hele carrière geen gelegenheid onbenut om zijn vleugels uit te slaan. Daar waar op Social Music de echo’s weerklinken van de hectiek van de moderne metropool, opteert onze Italiaanse vriend voor een pastorale entourage. Op Eros richt hij met pianist Omar Sosa en cellist Jaques Morelenbaum een  multicultureel monument op voor de liefde. Wat uitmondt in een avontuurlijk gebeuren waarbij de grenzen van de jazzmuziek door deze in een bloedvorm verkerende ontdekkingsreiziger opnieuw een flink stuk worden verlegd. Naast invloeden uit de jazzmuziek en de klassieke muziek voegt zangeres Natacha Atlas Arabische klankenreeksen toe met haar uit duizenden herkenbare zangstem. Waarbij ik de stelling wel aandurf dat op het terrein van de Westerse en Arabische muzikale samenwerking het openingslied Teardrop / Ya Habibi een nieuw hoogtepunt vormt in dit genre.

(Koos Gijsman)

 


Your Comment