De albumtitel “Upsweep” van de Canadese Hannah Epperson is een verwijzing en tevens verzamelnaam voor de onverklaarbare signalen uit de grote oceanen, die door de meteorlogische Dienst (NOAA) zijn opgevangen en die niet worden toegeschreven aan onder meer schepen of walvissen. Eppersons “Upsweep” is haar collectie van ongedefineerbare geluiden. Een boeiend landschap van geluiden die echoën door Hannahs vioolspel. Muziek van uitzonderlijke pracht. Vijf eigen composities, geïnspireerd op reizen, in de betekenis van het onderweg zijn tijdens optredens, die twee maal langs komen, gekoppeld aan twee identiteiten en dito muzikale varianten. Balancerend tussen de experimentele jazz en popmuziek (als Amelia) , opgenomen in de thuisstudio van producer Stint en het zweverig karakter van de neoklassieke klanken (als Iris), die binnen vier dagen zijn vastgelegd in een klein slaapkamerappartement in Brooklyn van producer Zubin Hensler. Hannahs stemgeluid en haar viool, waar ze over de electronische contrabaseffecten van de loopmachine heen soleert eisen op “Upsweep” de hoofdrol op en zorgen voor een enigmatische sfeer. Het levert een geheel op van mysterieuze schoonheid, die diep reikt.
www.hannahepperson.ca
(Johan Schoenmakers