Ruim twintig jaar maakt de groep Lambchop deel uit van het landschap van de Amerikaanse populaire muziek. De groep is stilistisch gezien uiterst flexibel en heeft in de loop van haar carrière in wisselende bezettingen een veelvoud van muziekstijlen in haar oeuvre verwerkt. Centrale figuur is zanger-liedjesschrijver Kurt Wagner die met zijn zware baritonstem verantwoordelijk is voor het herkenbare klankbeeld van de groep. Een klankbeeld dat op hun voorlaatste album Mr. M duidelijke raakvlakken kende met het orkestrale geluid van de zoetgevooisde balladezangers in de jaren vijftig.
Stilistisch staat de muziek op Flotus haaks op de muziek van Mr. M. Flotus is een plaat met invloeden uit de dance- en hiphopcultuur. Lambchop maakt daarbij gebruik van moderne hulpmiddelen als een vocoder en elektronica. Nu komt die ommezwaai niet uit de lucht vallen. Een jaar geleden leefde Wagner zich samen met drummer Scott Miller en multi-instrumentalist Ryan Nouris uit met de gelegenheidsgroep HeCTA in het nabootsen van de muziek uit de begindagen van de elektronische dansmuziek. De muziek die op Flotus te horen valt, stamt uit de loungeruimte en is veel subtieler dan de kale muziek op HeCTA. Wagner heeft zich voor Flotus laten inspireren door rappers als Frank Ocean, Kendrick Lamar en Kanye West. Het is vooral hun muziek die hij veelvuldig gespeeld hoort worden bij zijn buren en op de radiostations in zijn thuishaven Nashville. Inclusief de omvangrijke opener In Care Of 8675309 (12 minuten) en de kloeke afsluiter The Hustle (18 minuten) ontvouwt Lambchop verdeeld over een elftal liedjes een muzikaal landschap waarin de vele uiteenlopende stijlmiddelen op een coherente wijze gehanteerd zijn. Het maakt Flotus tot een boeiende luisterervaring met smaakvol gerangschikte akoestisch gespeelde details die telkens nieuwe verrassingen voor de luisteraar in petto hebben.
www.lambchop.net
(Koos Gijsman)