RSS

The Cactus Blossoms – You’re Dreaming

cactus

Ruim vijftig jaar geleden hoorde ik voor het eerst de stemmen van de broers Don en Phil Everly. Het betrof een uitvoering van de hit Till I Kissed You op een 78-toerenplaat uit de collectie van mijn vader. In een klap was er in mijn geest een standaard ontstaan voor mijn opvatting van de ideale samenzang van twee heren. Gedurende de lange periode daarna hebben vele acts tevergeefs getracht de magie van de broers Everly te benaderen. Net toen ik de hoop daarop had opgegeven, verscheen het album You’re Dreaming van de uit Minneapolis afkomstige broers Jack Torrey en Page Burkum, van wie de eerstgenoemde gebruik maakt van een artiestennaam. Na een in volstrekte anonimiteit uitgebracht gelijknamige debuutalbum uit 2012 en een even obscuur live album uit 2013 is You’re Dreaming hun derde productie. Het album werd geproduceerd door JD McPherson die ik ken van een tweetal uitstekende rockabillyplaten. Het sympathieke van zijn aanpak is dat hij met “koffie en gesprekken over koetjes en kalfjes” een relaxte sfeer in de studio heeft weten te creëren. Samen met een handvol instrumentalisten bedrijven de beide broers een vorm van magie die de luisteraar volledig overrompelt.

Tijdens hun debuut op de Nederlandse podia in de Qbus in Leiden blijkt dat Jack Torrey de meest op de voorgrond tredende zanger is van het tweetal. Op een door Page geschreven lied na is hij het ook die maar liefst negen gloedvolle composities voor zijn rekening neemt op You’re Dreaming. Liedjes die naast de Everly Brothersconnectie invloeden verraden van The Louvin Brothers, Buddy Holly, Johnny Cash, Hank Williams en The Beatles. Dat een dergelijke opzet niet per definitie enkel een stap terug in de tijd hoeft te betekenen, is te danken aan de integere en hoogst originele wijze waarop The Cactus Blossoms omgaat met het culturele erfgoed van voornoemde inspiratiebronnen. Om een bekende collega te persifleren: ik zag de toekomst van rock ‘n roll en zijn naam is The Cactus Blossoms!

www.thecactusblossoms.com

(Koos Gijsman)


Comments are closed.