The Lone Bellow – Walk Into A Storm (Dubbele Recensie)

lonebellow

Tegenspoed en persoonlijk drama verwerken in je muziek. Er zijn er zoveel die dat doen. De beste inspiratie wordt uit ellende geboren. En dat is een waarheid als een koe. Een uitstekende voedingsbodem voor memorabele liedjes. Emoties die de uit Brooklyn, New York afkomstige singer songwriter Zach Williams los liet op een aantal velletjes papier, nadat zijn vrouw door een val van haar paard vanaf haar nek verlamd raakte. Vertaald naar muziek die hij samen met Kanene Donehey Pipkin (mandoline, basgitaar, zang) en Brian Elmquist (gitaar, zang) uitbracht onder de naam The Lone Bellow. Dat resulteerde vier jaar geleden in het door Charlie Peacock (Amy Grant, Civil Wars) geproduceerde en rijk gearrangeerde naamloze debuutalbum. Verrijkt met country geinjecteerde rootsmuziek, waarmee The Lone Bellow evenals met de opvolger “Then Came The Morning” boordevol lekkere blanke soulmuziek met gospelelementen een Top 10 notering behaalde in de belangrijkste Amerikaanse albumlijst. Gekenmerkt door melodische flair en harmonieuze zangpartijen. Uit hetzelfde hout gesneden is de nieuwste uitgave “Walk Into A Storm”. Evengoed als het eerdere werk maar dan door producer Dave Cobb verder ontwikkeld met subtiel aangebrachte nuances in klankkleur en instrumentarium (strijkers, lapsteel). Opgenomen in de legendarische RCA studio te Nashville brengt deze plaat degelijke vakbekwaamheid, niet al te lastige liedjes, drie stemmen die tesamen wonderschoon kleuren en verdomd prettige nostalgische onderbuikgevoelens.

Kak vindt plaats. Waar het om gaat is hoe je er mee omgaat. Neem nu de in Brooklyn, New York woonachtige Zach Williams. Diens vrouw raakt verlamd door een val van haar paard. Een langdurig ziekbed zet Williams aan tot het bijhouden van een dagboek. Op aandringen van zijn vrienden vertaalt hij zijn notities in liedjes die hij presenteert in het clubcircuit van New York. Tijdens een optreden in Dizzy’s Diner ontmoet hij gitarist Brian Elmqvist die zich samen met bassiste Kanene Pipkin bij hem aansluit. Hun gelijknamige debuut album verschijnt in 2013 waarna twee jaar later Then Came The Morning wordt uitgebracht. Inmiddels is het trio verhuisd naar Nashville, Tennessee. Daar wordt in de RCA studio hun jongste plaat Walk Into A Storm opgenomen. Producer Dave Cobb is er in geslaagd de muzikale talenten van het trio optimaal te laten floreren op deze productie. Centraal staat daarin de soulvolle driestemmige zang die zowel in de uptempo liedjes als in de ballads een grootse indruk maakt. Kanene’s man Jason Pipkin speelt piano,mellotron, wurlitzer, ┬ámandoline en lap steel terwijl producer Dave Cobb tevens akoestische gitaar speelt. De ingetogen gespeelde instrumentaties bieden het trio alle gelegenheid zich vocaal uit te leven in fraaie zangpartijen. In May You Be Well en Come Break My Heart Again wordt het klankbeeld verrijkt met de klanken van een strijkersensemble die het bijzonder goed doet in de opmaak van deze liedjes.