Abe Partridge – Cotton Fields and Blood for Days (Dubbel recensie)

Cotton Fields and Blood for Days

Na afloop van “Cotton Fields and Blood for Days” slaak ik een diepe zucht. Zelden heb ik zo een eerlijk, oprecht en geloofwaardig album gehoord. Een grote brok doorleefde emotie. Typerende steekwoorden die tevens toepasbaar zijn op de 37-jarige zanger, liedschrijver en kunstschilder Abe Partridge uit Mobile, Alabama. Op de opvolger van het twee jaar geleden verschenen debuut “White Trash Lipstick” demonstreert de zuiderling zijn poëtische en muzikale talenten. Hij predikt vol passie de folkpunk en Alabama blues met een allejezus verrotte strot, die ogenschijnlijk het één en ander te verduren heeft gehad. Intens, gekweld en getergd, alsof zijn leven ervan af hangt. Lekker rauw met scherpe kantjes, net zoals het persoonlijk karakter van de acht eigen liedjes op het nieuwe album.

Met een ijzige, spaarzame benadering zorgen zowel akoestisch snarenwerk van Abe’s hand als elektrische gitaarerputies (Shawn Byrne) voor een passende omlijsting. Met hier en daar een ondersteunende functie van Courtney Blackwells cellospel, stukjes percussie van Thelonious Jefferson Scruggs en de indrukwekkende uithalen van zangeres Holly Thomas in het nummer Astronauts. “Cotton Fields and Blood For Days” is de perfecte plaat voor wie helemaal niet houdt van gevoelig geneuzel. En mochten we het nog niet door hebben gehad weet de luisteraar na Abe’s teisterende en primitief klinkende interpretatie van het traditionele Satan, Your Kingdom Must Come Down waar ie aan toe is.

De Voorzienigheid heeft zanger-liedjesschrijver Abe Partridge ingedeeld in dezelfde categorie waar illustere vakbroeders als Captain Beefheart, Tom Waits en Malcolm Holcombe hun karakteristieke stemgeluid vandaan hebben gehaald. Op zijn tweede cd Cotton Fields And Blood For Days gaat onze sympathieke brulboei uit Mobile, Alabama een handvol instrumentalisten voor in een aantal hoogst eigenzinnige liedjes die zich laten beluisteren als korte verhalen. Verhalen die inhoudelijk een link leggen tussen zuidelijke gotiek, smartelijke ballades, surrealistische overpeinzingen, mijmeringen over Willie Nelson en donkere humor. Dit alles wordt aangelengd met summier spel op akoestische snaarinstrumenten en elektrische gitaarpartijen uit de punk- en bluesmuziek. Partridge zelf speelt naast gitaar op de mondharmonica. Shawn Byrne speelt bas, mandoline en gitaar en Courtney Blackwell speelt cello.

In het lied Out Of Alabama speelt Thelonious Jefferson Scruggs percussie terwijl in het lied Astronauts Molly Thomas de achtergrond vocalen voor haar rekening neemt. Verdeelt over negen liedjes speelt het collectief rond Partridges ‘aparte stemgeluid  met invloeden uit diverse richtingen waarbij vooral oorspronkelijkheid en avontuur hoog in het vaandel staan. De voormalige legerpredikant sluit dit onderhoudende album vrijmoedig af met een wel heel eigen vertolking van het traditionele lied Satan, Your Kingdom Must Come Down. Nu weet ik niet 100 procent zeker of de duivel actief is in de muziek. Wel weet ik dat de ster van Abe Partridge dankzij dit sympathieke album snel zal stijgen in de achting van de muziekliefhebbers met een voorliefde voor pakkende  producties van eigenzinnige muzikanten.