RSS

Geïnspireerd optreden Patricia Vonne in Eindhoven

“You can’t take your eyes off her when she’s onstage”, zei Alejandro Escovedo vol waardering over zijn Austin-buddie Patricia Vonne. Daar was geen woord aan gelogen, want de flamboyante zangeres uit Texas zette zondag 30 september in het Rozenknopje in Eindhoven een show neer die er mocht zijn. De levenslust spatte ervan af. Ze ging er tegenaan of haar leven ervan afhing. Het was het enige optreden dat Senora Dynamite verzorgde in Nederland. Ter voorbereiding was ze met de Eindhovense rootsrocker Jack Hustinx naar de plaatselijke Sint Joriskerk geweest om zich onder te dompelen in kerkgezang. Geen wonder dat ze bijzonder geïnspireerd was…

patricia vonne foto 1

Recent heeft Patricia Vonne haar zevende album ‘Top of the mountain”  uitgebracht, maar dat weerhield haar niet om de show in Eindhoven te beginnen met ‘This cat is in the doghouse’, een nummer uit 2009 van haar goede vriendin Rosie Flores. Patricia Vonne ziet er uit als een hoogspringster op zwaar dieet, een soort slangenmens met betoverende groene ogen. Uit Austin had ze de Oostenrijkse gitaarbeul Ulrich Ellison meegenomen. Achter de drums zat een Duitser met een naam die Vonne blijkbaar te moeilijk vond om uit te spreken. Zijn naam is Bernhard Weichinger. Harmen de Bresser, geen onbekende verschijning op de Eindhovense podia, hanteerde de bas en hield de samenhang goed in de gaten. Het was niet te horen dat dit een gelegenheidsband was, geformeerd voor een uitgebreide Duitse tour met twintig optredens.   

patricia vonne foto 2

Patrcia Vonne werd 47 jaar geleden geboren in San Antonio, een stad in het zuiden van Texas waar de meeste mensen Spaans spreken. Ze had vijf broers en vier zusters. Geen rijke jeugd. Aanvankelijk wilde ze actrice worden en vertrok daartoe in 1990 naar New York. Het lukte niet om haar droom waar te maken. Dus werd het de muziek. Haar broer Robert Rodriguez slaagde er wel in de filmwereld te veroveren. In 1992 regisseerde hij de cultfilm ‘El Mariachi’ met een budget van slechts 7000 dollar. Hij was toen 23 jaar. De opbrengst van de keiharde actiefilm was ruim twee miljoen. Dus was zijn kostje gekocht. Rodriguez is de man achter kassuccessen als ‘Once upon a time in Mexico’ (opbrengst honderd miljoen) en ‘From dusk till dawn’ met George Clooney, de mooiste man van Hollywood, in de hoofdrol. In het voetspoor van haar beroemde broer heeft Patricia Vonne nu ook de kans gekregen om zelf wat acteerwerk in films op te knappen, al zijn het dan vaak rollen die je kunt omschrijven als ‘meisje aan de bar’. Ze is inmiddels zelf ook actief als zelfstandig regisseur. Vorig jaar werd haar videohommage aan de Spaanse dichter Frederico Garcia Lorca bekroond op een filmfestival in Madrid. Het nummer uit deze video, ‘La Huerte de San Vicente’, staat op het voorlaatste album ‘Viva Bandolero’ uit 2015. Ze zong dit nummer ook in Eindhoven, gloedvol en met bezwerende bewegingen. Actrice en zangeres tegelijk.

patricia vonne foto 3

Natuurlijk is ze zelf het middelpunt van het gebeuren op het podium, maar dat weerhield Patricia niet om haar band volop de ruimte te geven om te excelleren met gespierde rock. Met name haar gitarist maakte daar royaal gebruik van en perste er de ene solo na de andere uit, onverstoorbaar vanonder een zwarte hoed de zaal inkijkend. Bolero rock heeft iemand het genoemd, waarschijnlijk vanwege de Spaanstalige songs waarbij Vonne de castagnetten gedecideerd hanteert en zich met zwabberende broekspijpen beweegt alsof ze een flamencodanseres is. Er kwam ook een nummer voorbij met de Nederlandse titel ‘Lekker Ding’, geïnspireerd door het werk van een van haar favoriete bands, te weten de Golden Earring. In de meeste songs nam Patricia  zelf ook een gitaar ter hand. Ze stond wat dit betreft zeker haar mannetje. Het titelnummer ‘Top of the mountain’ van haar nieuwe album is een mooie song die ze schreef ter nagedachtenis aan de drummer Vincent Lopez. Door een spierziekte belandde deze vriend in een rolstoel. In een interview met Patricia las ik dat zij de afgelopen jaren eveneens in een diep dal belandde, maar daar toch weer uit wist te komen, met als resultaat het spetterende nieuw album. Pijn als creatieve brandstof.  Naast me zat Daniel Pyzak, een Fransman uit Lille, die speciaal voor dit optreden naar Eindhoven was gereden (op en neer 450 kilometer). Gaandeweg raakte hij, net als de rest van het publiek, volledig in de ban van Patricia Vonne, maar de smeekbedes hielpen niet: een toegift zat er niet in. Ze had alles gegeven, meer was er niet.

Tekst: Sjoerd Punter

Foto’s: Ronald Rietman

 


Your Comment