RSS

Licht in het donker op nieuw album Sharon Van Etten

Comeback is een groot woord, maar ‘Remind Me Tomorrow’ is wel het eerste album van Sharon Van Etten in vier jaar. In die tijd is er veel veranderd. “Ik had het druk, bijna te druk om muziek te maken. En de wereld is veranderd, somberder geworden”, zegt Van Etten. Op ‘Remind Me Tomorrow’ is daar weinig van te merken. Al is het wel een heel ander album geworden dan voorganger ‘Are We There’.

De titel ‘Remind Me Tomorrow’ is geïnspireerd op de aanmaning van haar computer om een update te installeren. “Iets waar ik helemaal geen tijd voor had. Dus drukte ik maar weer op de knop ‘remind met tomoorow’. Voor de zoveelste keer. Uiteindelijk heeft het wel twee jaar geduurd voordat ik die update eindelijk had doorgevoerd”, herinnert Sharon Van Etten zich. “Ik had het druk. Te druk voor die update. Zelfs bijna te druk om muziek te maken.”

Waar ze het dan zo druk mee gehad? Met acteren (ze speelt in de nieuwe Twin Peaks en in de science-fictioserie The OA). Met haar studie psychologie. En vooral met haar relatie – haar scheiding, goed gedocumenteerd op haar vorige album ‘Are We There’, ligt al geruime tijd achter haar, tegenwoordig leeft Van Etten samen met ‘de liefde van mijn leven’. En met hun zoon (geboren in 2017). Met huiselijke zaken, met andere woorden.

Die vormen meteen ook het onderwerp van veel van de songs op het nieuwe album. Dus niet de eeuwige haast waar zij mee kampt, al doet de titel van het album anders vermoeden. ‘Haast’ is waarschijnlijk ook niet zo’n dankbaar onderwerp voor een artiest, vandaar ook dat weinig artiesten op Herman van Veen – ‘Opzij, opzij, opzij! Maak plaats, maak plaats, maak plaats! – zich eraan zullen hebben gewaagd. Nee, ‘Remind Me Tomorrow’ gaat vooral over dat huiselijke geluk dat Sharon van Etten heeft gevonden. “Ik schrijf in het algemeen persoonlijke nummers. En het gaat tegenwoordig heel goed met mij.

Depressieve dreun

Dat moet je maar net weten, want de teksten laten nogal wat aan de verbeelding over en zijn niet bepaald eenduidig. Zo bevat het eerste nummer ‘I Told You Everything’ de regels “Sharing a shot, you held my hand. Knowing everything, knowing everything – we cried.” Een nummer over een misgelopen trip? Eh nee, zo is het niet bedoeld. “Het gaat over een pijnlijke gebeurtenis in mijn leven waar ik niet al te veel over wil zeggen. Maar ik heb die ervaring gedeeld met mijn man. Waardoor we een sterkere band hebben gekregen.”

Enigszins verwarrend is ook dat de muziek niet altijd even opbeurend klinkt, zeker niet voor iemand die zegt zich ‘in a good place’ te bevinden. Van Etten heeft zich op dit album sterk laten inspireren door postpunk, new wave, gothic en aanverwante muziekstromingen. De gitaar, op vorige albums zo prominent aanwezig, is ingeruild voor synthesizers en ander galmende toetsenborden, de drums klinken hard, de bas dreunt depressief door. Heel anders dan op haar bekende nummers zoals ‘Every Time the Sun Comes Up’.

Donkere arrangementen

“Anders dan ik persoonlijk, bevindt de wereld zich bepaald niet ‘in a good place’; in veel opzichten staan de zaken er minder goed voor dan toen ik mijn vorige album opnam”,  ligt Van Etten toe. “Maar ik heb geen zin om daar in mijn nummers al te veel over uit te weiden. Dat weten mensen ook wel. Wel klinkt die sombere toestand door in mijn muziek, vandaar die donkere arrangementen. Maar uit de nummers spreekt de hoop dat menselijke relaties bestand zullen zijn tegen die negativiteit van buitenaf. Mijn muziek bevat dus zowel licht als die duisternis, maar ik probeer licht te brengen in de duisternis. Een beetje licht hoewel er veel duisternis is. “

‘Remind Me Tomorrow’ verschijnt in januari 2019. Als voorproefje is ‘Comeback Kid’ uitgebracht, een nummer dat tegelijkertijd kan worden opgevat als een verslag van een bezoek aan haar ouderlijk huis (en hoe ze zich dan altijd weer een kind voelt) en als een statement: ik ben weer terug.

(Jan Bletz)

Sharon Van Etten is op 29 maart 2019 in de Amsterdamse Paradiso (grote zaal)

 


Comments are closed.