26 mei 2017 was het debuut voor het uit het Britse Cornwall afkomstige trio Wille and the Bandits om zich uit de naad te werken op het cultuurpodium van de Boerderij in Zoetermeer. Twintig maanden verder zijn de virtuoze heren voor de derde maal in successie te gast in de zaal aan de Amerikaweg om de aanwezigen te overtuigen van hun indrukwekkende live-reputatie. Met een nieuw album (Paths) op komst (1 februari) waarvan Make Love, Victim Of The Night en Judgement Day werden gespeeld liet Wille and the Bandits twee gezichten zien. De goedaardige Sméagol in de eerste set en de boosaardige (lees: opgefokte) Gollem in de tweede set. Oftewel het personage uit ‘In De Ban Van De Ring’. Wille and the Bandits heeft potentie om grotere zalen te vullen. De kracht van hun muzikale hart en de diversiteit binnen hun repertoire is ruimschoots aanwezig.
Adembenemend en onnavolgbaar musiceren de Britse heren in de eerste set, waarbij het publiek bewonderend toekijkt en luistert. De experimentjes, de iets meer ingetogen prachtmelodieën van hun rootsrock materiaal, de subtiele inzet van de elektrische lapssteel en de ingenieuze ritmewisselingen van het percussie instrumentarium vliegen om je oren. Met hun interpretatie van Peter Greens Black Magic Woman, die uitmondt in een extatisch hoogtepunt, eindigt het eerste deel van het optreden van de Britse muzikanten.
Na de pauze van een half uur tapt de band van zanger en gitarist Wille Edwards uit een ander vaatje, wat al begint bij de energieke rockopener Bad News van hun in 2017 verschenen album “Steal”. ‘Get ready to rock’ is in het tweede deel het motto. Met de nadruk op het meer steviger gitaarwerk kabbelt het optreden voort en wordt de spanning en de aantrekkingskracht van de eerste set hier en daar gemist. Uiteindelijk wint voor mij het hoge niveau en kwaliteit van de op de loer liggende eenvormigheid uit de tweede gespeelde set.
(Johan Schoenmakers)