RSS

Kate Fenner – Middle Voice

Middle Voice

Kate Fenner mag dan voor mij een vrij onbekende naam zijn. Dit Canadese dametje die momenteel woonachtig is in New York City verwierf in de jaren tachtig en negentig een niet onverdienstelijke status als zangeres en componiste binnen de alternatieve rockformatie Bourbon Tabernacle Choir. Na het verscheiden van die band toerde ze nog een tijdje mee met The Tragically Hip alvorens in 2003 haar solocarriere van start ging.

Gemakshalve ga ik er, door de hoes die een bepaalde sfeer uitademt, ervan uit dat Fenners vijfde solo-album in de categorie valt van vrouwelijke singer-songwriter met akoestische gitaar. Maar “Middle Voice”, die vijftien maanden na het verschijnen in haar thuisland dankzij Continental Record Services ook hier verkrijgbaar is, heeft veel meer om het lijf.

“Middle Voice” is meer dan louter een collectie liedjes. Ze beheerst de kunst smaakvolle, ritmische americana en ingetogen folksongs te schrijven zonder gebruik te maken van tot in den treure herhaalde refreinen. Puur en dicht bij haar hart. Het is een album met een duidelijk krachtig persoonlijk statement vol emotionele, mentale en spirituele signalen. Een schitterende verzameling zelfgeschreven werk. Boordevol mooie beschouwende teksten, waar de luisteraar geconfronteerd wordt met de tegenstellingen in het leven. (Divorce-Marriage). Aangevuld met interpretaties van Bob Dylans You’re A Big Girl Now en George Harrisons That Is All.

De keuze voor de covers ligt voor de hand. Fenner vertelde in een interview, dat het vijftiende studio- album van Bob Dylan “Blood On The Tracks’, waar You’re A Big Girl Now deel van uitmaakt,  tot haar favorieten hoort.  Het afsluitende That Is All van het album “Living In The Material World” van Harrison is het laatste wat de zangeres opnam voordat zij de volgende dag een zware operatie onderging.

Niet wetende wat de toekomst zou brengen nadat zij was gediagnosticeerd met schildklierkanker,  werd haar zang in korte tijd opgenomen met producer Tony Scherer. Een stemgeluid dat soms doet denken aan Joni Mitchell of Neko Case met incidenteel het raspje van Janis Joplin. De muzikale aankleding gebeurde na Fenners herstelperiode. Een rijk palet aan instrumenten (vibrafoon, franse hoorn, trombone, piano, gitaar, orgel, drums) zorgt voor een album met ontelbare, magische momenten, waarop Kate Fenner weet te schitteren.

https://www.facebook.com/ChrisBrownAndKateFenner/

(Johan Schoenmakers)

 

 

 


Your Comment