RSS

Ethan Johns: ‘Ik moet mezelf wat beter aan de man brengen’

Ethan Johns is een van de meestgevraagde producers ter wereld, die zijn stempel heeft gezet op albums van uiteenlopende artiesten als Laura Marling, Paul McCartney, Ryan Adams en The Jayhawks. Als artiest is hij minder bekend, al heeft hij in de afgelopen jaren een hele reeks goed ontvangen platen gemaakt. Zijn laatste plaat, ‘Anannesis’, is misschien wel zijn beste, maar is lastig verkrijgbaar. Zonde, vindt hij zelf ook.

Anamnesis

Ethan Johns twittert niet. Zijn laatste album, ‘Anamnesis’, is al maanden uit (Johns is bezig aan een opvolger, een live-album). Maar ‘Anamnesis’ is niet te vinden op Spotify of andere streaming-diensten, en is alleen te koop in platenzaken. Johns is, kortom, niet bepaald een artiest die publicitair gezien aan de weg timmert.

Sympathiek – dat misschien wel. Maar daardoor blijft zijn muziek ook buiten het blikveld van veel potentiële liefhebbers van zijn muziek. “Ik wilde mijn muziek eerst niet laten streamen”, licht hij toe. “Deels uit sympathie voor de lokale winkeliers, deels omdat de streamingdiensten zo weinig uitbetalen aan artiesten. Maar tegenwoordig kun je niet meer om streamingdiensten heen, vrijwel niemand koopt nog cd’s. Dus ik ga het anders aanpakken. Ik moet mezelf wat beter aan de man brengen. Binnen enkele maanden kan ‘Anamnesis’ worden gestreamd.”

Wie tot dan direct al nummers van het album wil horen , moet uitwijken naar YouTube. Daar staan enkele nummers, zoals ‘Runaway Train’, ’21st Century Paranoid Blues’ en de single ‘Leaving It All Behind’.

Lekker los

Deze nummers wekken de indruk dat ‘Anamnesis’ niet erg verschilt van de voorgaande albums van Johns, zoals het wél op Spotify te beluisteren ‘Silver Liner’. Aantrekkelijke, soepel gespeelde en lekker los geproduceerde muziek die je bij gebrek aan een betere term Americana zou kunnen noemen.

Hoe kan het ook anders? Johns staat bekend als een van de grondleggers van dit genre, vooral vanwege zijn bemoeienissen als producer met The Jayhawks en Ryan Adams. Niet zo verwonderlijk dat hij in ’21st Century Paranoid Blues’ lijkt te lonken naar de Amerikaanse blues, met een vleugje Dylan ten tijde van ‘Subterranean Homesick Blues’, maar dan met een moderne toets. Of dat hij en zijn mede-muzikanten op ‘Leaving It All Behind’ wel een reïncarnatie van The Band lijken, zij het dan dat ze met hun ‘battles’ tussen gitaar en viool ook lonken naar de Engelse tegenhanger van die groep, Fairport Convention?

Vergeten te vergeten

Toch wijkt ‘Anamnesis’ wel af van zijn vorige werk, zegt Johns. “Ik denk in elk geval dat ik ben gegroeid als songwriter en als muzikant. Dat mag ook wel; ik zie het leven als een ontdekkingstocht, als een reis waar voortdurend kunt leren. En dus zal de muziek ook veranderen. Aan de andere kant wil ik krampachtige vernieuwingen mijden. Ik maak altijd muziek die uit het hart komt. Waarbij ik me door allerlei invloeden laat leiden, van Ravi Shankar tot Townes van Zandt.”

Een belangrijke niet-muzikale invloed op dit album was science-fictionschrijver Philip K. Dick, of liever gezegd een stripverhaal van Robert Crumb over een soort visioen van Dick (het kan ook zijn dat hij zijn verstand tijdelijk kwijt was; Dick heeft zijn hele leven geworsteld met de vraag wat er precies was gebeurd). Dick had een ‘anamnesis’: hij ‘vergat te vergeten’. Dat wil zeggen: hij herinnerde zich opeens van alles uit vorige levens, waardoor hij opeens over allerlei paranormale gaven leek te beschikken.

“Mij gaat het er vooral om dat je soms hele heldere momenten hebt, waarin je heel erg jezelf bent. Ik probeer daar in mijn werk trouw aan te zijn, en dat soort lucide momenten in mijn muziek te vangen. Het is lastig in woorden uit te drukken. Maar als je het hele album beluistert, wordt het denk ik wel duidelijk wat ik bedoel.”

Nog even wachten dus tot Johns het hele album aanbiedt via streamingdiensten. Of misschien toch maar een cd bestellen of naar die platenzaak 180 km verderop afreizen?

20-03: Oldenzaal, Cobblestone
21-03: Leiden, Q-Bus
22-03: Amsterdam, Q-Factory
23-03: Arnhem, Luxor
24-03: Drachten, Poppodium Iduna
25-03: Oostende (B), De Zwerver

(Jan Bletz)


Comments are closed.