RSS

Verslag Parkpop – Zondag 30 juni 2019

(Tekst + Foto’s: Johan Schoenmakers)

Wat je moet weten van Parkpop 2019

Dat het Haagse festival, gelokaliseerd op het Malieveld, in 2020 veertig jaar bestaat. Dat we dus via de gewezen nachtburgemeester René Bom tot bijna vervelendst aan toe moesten vernemen, dat dit de 39ste editie was. Dat we op zondag 30 juni genoten van een ideaal zonnig festivalweertje (23 graden). Dat de fotografen, de schrijvende pers en de vele andere genodigden wederom door de organisatie in de watten werden gelegd met een natje, een droogje, een pannekoek en diverse gefrituurde lekkernijen. Waarvoor dank van onze kant. Maar dat je als schrijver van dit stuk niet met een fotocamera in je hand moet staan, want ook jij word dan met zachte hand na drie nummers uit het persvlak verwijderd. Dat de samenwerking met MOJO Concerts resulteerde in een van de meest stabielste line-ups in de Parkpop historie voor het meer jongere publiek. De ‘oudjes’ waren op Saturday Night al voorzien. En last not but least: dat de 39ste editie van het Parkpopfestival volgens de media een van de drukst bezochte was.

Wat je moet weten van de optredende artiesten

Dat ik dringend een oproep doe aan de aanbieders van een training in ‘hoe om te gaan met een stresssituatie’ voor de soulzangeres Nona, die het Parkpopfestival om 13.00 uur mocht openen. Het openen deed ze met verve met haar muzikale begeleiders. Maar toen na het openingsnummer een kabeltje begaf, waardoor de toetsenist niet meer kon meespelen, braken de zweetdruppels in grote getale uit bij de zangeres. In twijfel of ze moesten stoppen of doorgaan. Ja maar, dan met een andere setlist? vroeg de 25-jarige Udense zich hardop af. Een mooi leermoment voor iemand die in de media wordt geroemd om haar supertalent. Uiteindelijk wist zij zich na een intiem muzikaal moment met haar gitarist heelhuids door het optreden te slaan.

DSCN1002

De gillende keukenmeiden, die in grote hoeveelheden vooraan bij het hekwerk stonden aten uit de hand van de artiest, die optrad op het Jupiler podium.  Grotendeels bombastische outlaw-country muziek van de stoer en uitdagend overkomende Waylon. Uitdagend waren ook de dansmariekes op de Go-Tan Stage bij het optreden van rapper Frenna & 777 band…Althans, voor het wel heel erg jonge grut, die zich letterlijk kwijlend vergaapten aan de twee dames, heel even het optreden van de rapper vergetend. Maar zelfs deze schoonheden konden het bij ondergetekende als oudere jongere, niet goedmaken dat het rapgenre absoluut niet mijn ding is.

DSCN1019

Na gelikte soul, teveel bombast en opzwepende rap werd het tijd voor een stukje jeugdellende, die Sharon Kovacs met haar rauw stemgeluid en haar donkere en doordringende liedjes neerzet. Overrompelend, pakkend, mysterieus en mijn onbetwiste hoogtepunt van het middagprogramma. Haar beweeglijkheid op het podium was soms een crime voor de aanwezige fotografen, die haar uiteindelijk wel prachtig op de gevoelige plaat wisten vast te leggen.

DSCN1037

De naam van ‘Walk Off The Earth’ zei mij vooraf niets. Dat het viertal uit Canada komt, het indiepop genre zich toeëigent, populair is via youtube en zeven jaar geleden een grote hit scoorde met Somebody That I Used To Know van Gotye kwam dan ook tot mij na veelvuldig googlen. Bovendien stond het Canadese kwartet drie jaar geleden in een uitverkocht TivoliVredenburg en wisten de drie heren en dame in 2018 het AFAS Live behoorlijk te vullen. Een goed moment om zich voor een intussen volgelopen Malieveld te presenteren in een gezellige atmosfeer met Blackwoods engelen stem, boordevol humor in combinatie met perfect uitgevoerde liedjes.

DSCN1114


Your Comment