RSS

Sass Jordan – Rebel Moon Blues

Rebel Moon Blues

De eerlijkheid gebiedt mij toe te geven, dat ik met een bepaalde reserve begon aan “Rebel Moon Blues” van de Canadese zangeres Sass Jordan. Na haar vroegere werk “Racine” (1992) en de opvolger “Rats” (1994), waarop ze zich profileert als een ware rockdiva met een korrelige strot, verschuift haar aandacht door de jaren heen geleidelijk naar gladgestreken suikerpop, roots- en countryrock. Na een goedbedoelde, oprechte maar, in mijn ogen en oren, totaal overbodige herinterpretatie van de succesvolle eersteling had ik het namelijk even helemaal gehad met de Canadese. Dat dit totaal onterecht is bewijst Jordan met “Rebel Moon Blues”.

Na drie decennia duikt ze, op aandringen van echtgenoot Derek Sharp en de huidige zanger van de formatie The Guess Who, volledig  in het bluesgenre. In een gesprek met de ‘HoustonPress’ over haar (Coronavirus)blues album ziet Jordan er door de uitbraak op een rare manier haar voordeel in. ‘Er is minder afleiding en mensen besteden nu meer tijd en aandacht aan het luisteren naar  muziek’. Het album te leren kennen, er vertrouwd mee te maken en nieuwsgierig te laten uitkijken naar toekomstige optredens.

 

Nog altijd klinkt Jordans stemgeluid onmiskenbaar krachtig en rasperig. Een stem die gemaakt lijkt te zijn voor de blues. Een openbaring, en hoe meer ik luister des te meer ik het onbegrijpelijk vind dat ze in ons kikkerlandje niet zo groot is geworden als in haar geboorteland.  In slechts drie dagen heeft zij samen met onder meer de gitaristen Chris Caddell en Johnny Reid, bassist Derrick Brady en drummer Cassius Pereira de liedjes voor het album “Rebel Moon Blues” opgenomen in Toronto’s Canterbury Music Company studio.  Iedereen speelde en zong tegelijkertijd in dezelfde ruimte.  De energie, vitaliteit en frisheid stralen er vanaf. Alsof de luisteraar met het muzikale gezelschap in een oefenhok zit. En dat is bedoeld als een compliment.

 
Jordan toont op deze plaat niet alleen haar waardering voor de blues, maar laat bovendien horen het oeroude genre goed onder de knie te hebben.  Een feestje van begin tot het eind, waarop ze naast het met haar eega geschreven The Key, zeven, gedreven, meeslepende en behoorlijk funky, interpretaties brengt van anderen onder wie Freddie King (Palace Of The King), Willie Dixon (My Babe), Keb Mo (Am I Wrong) en Sleepy John Estes (Leaving Trunk).

www.sassjordan.com

(Johan Schoenmakers)

 

 

 

 


Your Comment