RSS

En Attendant Ana – Juillet

Juillet
Wanneer Frankrijk in een gesprek aan de orde komt zijn gastronomie, wijnen, architectuur, musea, mode en de wonderschone natuur vaak de meestbesproken onderwerpen. Zelden praten mensen over de bloeiende indiemuziekscene. En toch wemelt het daar van de geweldige bands en artiesten zoals MNNQNS, The Limiñanas of het Parijse kwintet En Attendant Anna dat met het nieuwe album “Juillet” bewijst in een stijgende lijn naar de top te bevinden. Een band die op het grensgebied ligt tussen de punk, new-wave en indiepopmuziek. Een verrassend goede aanwinst in het genre.

De oorsprong van deze Franse formatie gaat terug naar 2014. Onder aanvoering van Margaux Bouchaudon (zang, keyboards, gitaar), Camille Fréchou (trompet, gitaar, zang), Antoine Vaugelade (bas) en Adrien Pollin (drums) werd met hun debuut ep “Sacred Mountain” het Amerikaans muziekwereldje veroverd.

Evenals de volwaardige eersteling “Lost and Found” is de in Januari van dit jaar verschenen opvolger “Juillet” uitgebracht via Trouble In Mind records, waar het inmiddels met gitarist Maxence Tomasso uitgebreide gezelschap in 2018 een distributiecontract meetekende. De titel weerspiegelt de zwoele zomermaand, waarin het album tijdens de historische hittegolf in een geïsoleerde studio op het Franse platteland werd opgenomen. Totaal vrij van invloeden van buitenaf.

Het resulteert in een plaat, dat volgens de band aan de ene kant een zoektocht is naar zelfrespect en onafhankelijkheid maar ook draait over het omgaan met het verlies van je dierbaren. Wat heeft het voor zin zo verdrietig te zijn en te blijven vraagt zangeres Margaux Bouchaudon zich terecht af in “Somewhere and Somehow”. Een goede vraag. Wat is het nut?

“Juillet” klinkt coherenter, zelfverzekerder, wat opgepoetster en evenwichtiger, zonder dat het ten koste gaat van het rammelende, frisse en hoekige do-it-yourself karakter waar het debuutalbum bol van stond. En wederom etaleert de band over een aangeboren talent te beschikken in het componeren van weldoordachte, vederlichte nummers. Vergelijkbaar met bands als Belle & Sebastian, Alvvays, Stereolab en Camera Obscura. Briljante pareltjes waarin Margaux’ elastische strot, sprankelend trompetspel, jachtig gitaarwerk en opwindende ritmiek perfect samenkomen op het luchtige, soms met een weemoedige onderhuidse spanning en vrolijk makend materiaal.

https://www.facebook.com/enattendantana/

www.konkurrent.nl

(Johan Schoenmakers)

 


Your Comment