RSS

Beach Slang – The Deadbeat Bang Of Heartbreak City

The Deadbeat Bang Of Heartbreak City

“The Deadbeat Bang Of Heartbreak City” is alweer het vierde wapenfeit van het Amerikaanse rock ‘n roll gezelschap Beach Slang sinds de oprichting in 2013. Tenminste als je het akoestische uitstapje meetelt die twee jaar geleden onder de naam Quiet Slang verscheen met nummers van hun eerste twee platen. Een band die bijna geheel draait om zanger, gitarist en componist James Alex. Op deze plaat onder meer te hulp geschoten door voormalig Replacements en Guns & Roses bassist Tommy Stinson.

“The Deadbeat Bang Of Heartbreak City” is mijn zomerplaatje van dit jaar. Als gratis download ergens vandaan gehaald en vers gebrand voor mijn cd- speler. Onze vaderlandse promoters staan jammergenoeg nog niet in de rij voor dit bandje. Maar ja, wat niet is kan altijd nog komen. Een album met welgeteld twee rustpuntjes met strijkers en een akoestische gitaar  (Nowhere Bus en Bar No One) . Bij de overige negen nummers mogen de voetjes van de vloer met  een goede bak herrie, die klinkt als een liefdesbrief aan de powerpop en glam/sleazeock uit de jaren zeventig en tachtig. Alsof Joan Jett, T.Rex, Kiss, AC/DC, Bon Jovi en Cheap Trick over elkaar heenbuitelen. En dat James Alex nooit bescheiden is geweest over zijn liefde voor The Replacement schijnt hier ook duidelijk door.

“The Deadbeat Bang Of Heartbreak City” opent met een strijkkwartet, gevolgd door ongekend, scheurende grungy gitaarriffs en Stinsons groovy baslijntjes, die direct de toon zetten voor het hele album. All The Kids In LA heeft geen liedteksten, maar heeft toch genoeg kracht om precies over te brengen wat nodig is om je verslaafd te maken aan deze plaat. Gesteund door krachtige melodieën, stevige akkoorden, feedback gejammer en een laagje gruis over het stemgeluid van James Alex klinkt Beach Slang op “The Deadbeat Bang Of Heartbreak City” een stuk zelfverzekerder dan op voorgaande platen van de band.

Ondanks dat er weinig origineels en avontuurlijks op dit album te vinden is, weet ik zeker dat de meeste jaren tachtig rockliefhebber zich hier best in kan vinden. Kom op, als je van rock ‘n’ roll houdt, hoe kun je dan niet glimlachen tijdens nummers als Kicking Over Bottles , Let It Ride en het eerbetoon aan de powerpop legende Tommy Keene in Tommy In The 80s, en tegen jezelf zeggen “Hell Yeah!”.

www.beachslang.com

(Johan Schoenmakers)

 


Comments are closed.