RSS

Deerhoof – Future Teenage Cave Artists

Future Teenage Cave Artists

Waarschuwing voor de stresskippen en nagelbijters onder ons! Voor deze doelgroep is het fragmentarische “Future Teenage Cave Artist” van de experimentele Amerikaanse rockband Deerhoof absoluut niet geschikt. Met een grote boog erom heen, dus. Voor de diehards die wel tegen prettige waanzin kunnen en de Deerhof fans van het eerste uur zou ik zeggen: op het puntje van je stoel zitten en verder lezen.

Op “Future Teenage Cave Artist” word je getest of je over stalen zenuwen beschikt met het desorienterende karakter van “Her Majestic Request van The Rolling Stones. Zoals het hoort bij Deerhoof – ver buiten de comfortzone en een vreemde eend in de bijt. Een klasse apart, onnavolgbaar  en tegendraads en sinds de oprichting in 1994 absolute pioniers in de wereld van experimentele pop, indie, noise, punk en hedendaags klassiek.  De muze van het viertal.

Er ging een schok door de internationale jungle die muziekland heet bij het vorige album Mountain Moves uit 2017. Minder ruig, best te verteren songstructuren, weinig experimenteel en met een groot scala aan gastmuzikanten. Laten de lievelingen van het onconventionele en chaos-aangrenzende popwereldje de wilde haren achter zich, was dan ook de meest gehoorde opmerking? Waar hun veertiende plaat soms nog bij vlagen echt gestroomlijnd klinkt, bijt Deerhoof zich op “Future Teenage Cave Artists”  nog harder van zich af en sleurt de band ons mee naar de diepere donkere krochten van de verbeelding.  De trouwe aanhang kan opgelucht ademhalen.

In een griezelig, accurate voorspelling van het leven in quarantaine, lang voordat COVID- 19 de mensheid op zijn knieën zou krijgen, creëert Deerhof een eigen fantasie wereld. Gericht op ‘hoe voelt het als je geïsoleerd bent? Of als je je vrienden of familie niet kunt bereiken om te weten of ze dood of levend zijn? Voel je je schuldig als je een apocalyps heb overleefd’?  Een toekomstige prehistorie waarin de jeugd met fakkels en krijt  zich in alle eenvoud terugtrekt in holen en grotten vraagt vandaag de dag ineens niet meer zoveel fantasie. Van de hiëroglieven op de hoes, die de ineenstorting van de huidige samenleving symboliseert tot aan de onorthodoxe opnamemethode van het nieuwe album. “Future Teenage Cave Artists” is namelijk opgenomen met de ingebouwde microfoon van de laptop of telefoon.

Het begon allemaal een eigen leven te leiden toen drummer Greg Saunier de andere drie bandleden opgenomen beats via een emailbericht opstuurde. Aanvankelijk bedoeld voor een demo totdat de gitaristen Ed Rodriquez en John Dietrich en Satomi Matsuzaki (zang, basgitaar) hun bijdragen eraan toevoegden. Weldra verschenen er  nummers met onverwachte en verrassende wendingen, die je bovendien zou kunnen omschrijven als een Zappiaanse hutspot. De ideale ingrediënten voor een album van Deerhoof. Het opmerkelijke van deze bijzondere opnamesessies op afstand is dat hun muziek nog altijd vol bravoure bruist. Iets wat je je zeker kan voorstellen als er samen wordt gespeeld.

Uiteraard klinken de ritmes weer dwars, onsamenhangend en bizar, buitelt het instrumentarium constant over elkaar heen, is er geen refrein te horen en is het de heerlijke stem van Satomi Matsuzaki die alles bij elkaar houdt. Sommige muzikale momenten stoppen zonder aanwijsbare reden,  en maken plaats voor regelrechte chaos van vervormde gelukzaligheid en krassende weerhaakjes. Er gebeurt veel en op het moment dat ik uitgeput, voldaan en een delirium rijker onderuit op de bank ligt word ik aangenaam verrast met het afsluitende pianostuk van Bach I Call On Thee.  Ik heb het overleefd en een Deerhoof album doorstaan.

www.deerhoof.net

www.konkurrent.nl

(Johan Schoenmakers)


Your Comment