RSS

Samantha Martin & Delta Sugar – The Reckless One

The Reckless One

De krachtige strot van de zangeres, ingetogen maar pittig, strak blazerswerk en een wervelend hammond orgel, zo kan je het beste het Canadese gezelschap Samantha Martin & Delta Sugar omschrijven. Martin heeft een heerlijk schurende en rauw stemgeluid, dat de oren van de luisteraar weet te verbrijzelen. Zinderend in hartverscheurende melancholie en een niet te stuiten natuurkracht, waarvan mijn nekharen gaan tintelen. Is zij Aretha Franklin? Is zij Tina Turner? Is zij Janis Joplin? Dat niet, maar met haar overtuiging en stijl doet zij er bjina niet voor onder.

Haar tien koppige begeleidingsband wier naam verwijst naar het diepe Zuiden, brengt hun portie Memphis soul en Motown klanken met een scheutje funk en serveert dat op grootse en opzwepende wijze vol muzikale dynamiek. Het is een genot om naar te luisteren. Laat ik het professionaliteit en liefde voor de muziek noemen, waardoor de meervoudige nominaties voor een groot aantal topmuziekprijzen in Canada niet meer dan terecht zijn.

De paradox van haar muziek is dat zij door de puristen vaak wordt gedefinieerd als een rechttoe, rechtaan bluesartieste. Alleen maar omdat de ouderwetse soul en r&b, waarin Samantha Martin & Delta Sugar in de categorie blues vallen. Daar zij zichzelf meer ziet als songwriter en artieste ergert zij zich soms aan deze opmerkingen.

Het nieuwe “The Reckless One” verschijnt in een mooie hoes. Uitvouwbaar in drie delen waar de in Californië residerende kunstenaar Dave Crowfoot verantwoordelijk voor is. De granaat past uitstekend omdat het album het gemeenschappelijk thema van de liefde omarmt. ‘Liefde kan delicaat en kwetsbaar zijn, maar kan ook, net als een granaat, uitelkaar spatten.

De opvolger van de twee jaar geleden verschenen “Run To Me” is een enorme en geslaagde stap voorwaarts als componiste, zangeres, arrangeur en bandleider. Geproduceerd door Darcy Yates en Renan Yildizdogan bouwt “The Reckless One” voort op de sterke punten van haar voorganger. Een album waar de veeleisende luisteraar een scala aan invloeden zal ontdekken. Van de old school Memphis soul met een duidelijke link naar het Stax geluid tot aan het gospel genre en de onmiskenbare Wall of Sound van Phil Spector. Zeg maar: Mavis Staples en Sharon Jones meets Otis Redding en The Ronettes.

www.samanthamartinmusic.com

(Johan Schoenmakers)


Your Comment