Dubbele Recensie: Bones Owens – Bones Owens

Bones Owens

Soms kan een cd-hoes zo misleidend zijn. Neem nou die van de Amerikaanse zanger, componist en gitarist Bones (Caleb) Owens. Laat je niet beetnemen door zijn cowboyhoed, waarmee hij zijn gezicht verbergt. Niks geen twangy countrymuziek, waar ik in eerste instantie aan dacht.

Alhoewel Owens in Nashville woonachtig is kookt zijn gelijknamige debuutplaat over van de rock ‘n roll met een duidelijke verwijzing naar jaren zestig en zeventig. Zeg maar  een combinatie van klassieke rock en moerassige rootsmuziek met hier en daar psychedelische elementen met een vette knipoog naar de soul en bluesmuziek. Alsof hij door zijn oude platenverzameling heengraaft. En het klinkt allemaal even lekker wat Owens aan ons serveert samen met een retestrakke ritmesectie van drummer Julian Dorio van Eagles of Death Metal en All Them Witches bassist Jonathan Draper.

Owens heeft een voorliefde voor pakkende gitaarrifs, kekke refreintjes en fraaie harmonieën, waardoor het album direct vanaf de eerste luisterbeurt prettig binnenglijd. ​ Hij duikt diep in zijn jeugd op het platteland van Missouri en zijn meer recente ervaringen in Nashville. De soms bluesy akkoorden en de verhalende stijl klinken alsof hij fysiek in de diepten van zijn herinneringen reikt en ze loslaat via zijn liedjes. “Bones Owens” is live in de studio vastgelegd, waardoor het album barst van de vitaliteit en energie. Een uiterst sympathiek plaatje dat best gehoord mag worden.

Ik kijk naar een foto van een countryartiest op de hoes, maar ik lees een interessante samenwerking met muzikanten van de Eagles of Death Metal en All Them Witches. Dit soort niet alledaagse kruisbestuivingen zijn vaak de krenten in de pap. Maar we zijn er nog niet. Nu het luistergedeelte. Het moet gezegd Bones Owens slaagt cum laude voor zijn debuut!

Wie is Bones Owens?

Caleb Owens komt van het platteland van Missouri. Al vroeg speelde hij gitaar en vanaf zijn dertiende speelde hij in allerlei bandjes, waaronder Thirty Tigers. In 2005 vestigde hij zich onder zijn artiestennaam Bones in Nashville. Twee ep’s zagen het levenslicht; Hurt no one in 2014 en Make me no King in 2017. Zijn muziek laat zich het best omschrijven als een weldadige mix van country, rootsrock, gospel en sixties garagerock.

In Nashville werkt Bones samen met Julian Dorio drummer van The Eagles of Death Metal en bassist Jonathan Draper van All Them Witches. Ook deze invloeden zijn ruimschoots aanwezig op zijn debuutalbum. De gitaren overheersen en de nummers roepen de sfeer op van de oude CCR in een badje van garagerock. Maar nergens klinkt de muziek vunzig of vuig. Het blijven keurige, korte melodieuze en pakkende songs. Je zou kunnen zeggen in verkiezingstijd dat ook Sigrid Kaag hier lekker op kan hardlopen!

Wel jammer dat de schitterende titelsong van zijn laatste ep ‘Make me no King’ geen plekje op zijn debuut heeft gekregen.

(Michael Struis)