RSS

Pearl Charles – Magic Mirror

Magic Mirror

Ondanks de nog altijd aanhoudende pandemie verschijnen er zoveel albums, dat het onvermijdelijk is dat er weleens iets blijft liggen. In het geval van “Magic Mirror”, het tweede album van de Californische Pearl Charles, dat half januari verscheen, is het doodzonde wanneer wij er niets over zeggen.

Eerst even de koele feiten:

Pearl Charles is nog geen 30 jaar oud. Net als sommige van haar idolen onder wie Dolly Parton, June Carter, Carole King en Christine McVie begon haar muziekcarrière al op jonge leeftijd. Haar eerste optreden was op haar vijfde en als achtien jarige was Charles mede oprichtster van het succesvolle countryduo The Driftwood Singers. Bovendien hanteerde zij voor een tijdje de drumstokjes bij de punkrockformatie The Blank Tapes en werkte zij samen met artiesten als Father John Misty, Kim Deal, Conor Oberst en Jenny Lewis.

Het voelt allemaal vertrouwd / alsof we dit leven eerder hebben geleefd” , zingt Pearl Charles op All the Boys” , de zinderende openingssingle van haar eerste volwaardige plaat Sleepless Dreamer uit 2018. Die regels vatten het hele album samen, terwijl een heerlijk vertrouwd gevoel over het album stroomt. Het warme en zonnige karakter van de Laurel Canyon folkrockscene (Joan Baez/ Joni Mitchell) en de klassieke rock van Fleetwood Mac en The Eagles is constant voelbaar.

Door je uit te nodigen een kijkje te nemen in haar eigen magische spiegel , maakt Charles op het nieuwe album je deelgenoot van haar levenservaringen. Een magische spiegel is misschien precies wat we allemaal even nodig hebben om aan de realiteit te ontsnappen.

Soms vloeien de woorden en muziek gewoon uit je weg; je weet niet eens wat je zegt, totdat je het zegt. En je hebt zoiets van, wauw, dat is echt hoe ik me voelde, daar kwam ik vandaan, vertelde ze maanden geleden aan Jamila Aboushaca van het blog Audio Femme. Gelukkig zijn die gevoelens geweldig voer voor een heerlijke plaat.

Op haar tweede album “Magic Mirror” is zij nog avontuurlijker en breder georiënteerd met blazers, synthesizers en een piano. Geïnspireerd door de pop- en discobeats uit de jaren ’70, creëert ze een weelderige wereld vol dansbare deuntjes en ingetogen uitvoeringen. Met wat mij betreft als hoogtepunt het op ABBA’s Dancing Queen geïnspireerde Only For Tonight, waarop Charles op de dansvloer schittert als de disco koningin voor 1 nacht. Een zwierige heupwieger en een melodieuze oorwurm van jewelste.

Soms moeten we afstand nemen van alle chaos in de wereld, alle problemen vergeten waarmee we te maken kunnen krijgen en over onze gedachten nadenken. Midden in de COVID-19-pandemie hebben we meer tijd dan ooit om onszelf te onderzoeken.

https://pearlcharlesmusic.bandcamp.com/music

(Johan Schoenmakers)


Your Comment