RSS

Angel Olsen – Big Time

Zeg je Angel Olsen, dan denk je al snel aan Sharon van Etten, althans ik wel. Vrienden voor het leven met een wederzijds respect, dat hen uiteindelijk samenbracht op de vorig jaar verschenen single Like I Used To Be. Het zijn van die fijne momenten, dat twee ijzersterke zangeressen samenwerken en dat dat dan ook nog wonderwel goed uitpakt. En dat in feite door een simpel gebaar.

We speelden op een avond allebei in Amsterdam en we kwamen elkaar tegen in hetzelfde café, en zij duwde de tafels tegen elkaar aan“, zegt Van Etten lachend. “En dat betekende gewoon zo veel voor mij. Ik zal dat nooit vergeten, want dat is precies wie ze is, ze probeert constant mensen bij elkaar te brengen.”

Solo heeft het tweetal weer een nieuwe wapenfeit uit de hoge hoed getoverd. De een (van Etten) muzikaal groots en ambitieus, de ander vol bodemloze melancholie. Bij Olsens meest recente plaat Big time hoort ook een surrealistische korte film, gemaakt in samenwerking met regisseur Kimberly Stuckwisch. Gebaseerd op een bijzonder, intensieve droom die Olsen had in de vroegste stadia van rouw, bevat het beeld van een voicemail die door haar moeder is achtergelaten. ‘Bel me wanneer je kunt,’ zegt ze terwijl Olsen de hoorn in de wieg legt en snikt. ‘Ik weet dat je het erg druk hebt.’ “Ik vind het echt fijn om haar stem met de wereld te kunnen delen,” vertelde Olsen onlangs tegen de digitale muziekmagazine The Forty Five over die specifieke scène.

Op haar nieuwe plaat biedt Olsen een vrij toegankelijke en ingetogen lading aan betoverende country-folk nummers vol pijn, liefde, identiteit en acceptatie. Big Time is misschien wel het mooiste werk van haar tot nu toe. De soulvolle opener All the Good Times zet de toon met de regel ‘Tot ziens, vaarwel, dit is het einde’. Het afscheid van haar geaardheid? Haar ijzingwekkende timbre zucht en rilt in een gestileerde uitvoering van emotie. Samen met de rijk gelaagde instrumentatie vol blazers, strijkers, percussie, piano, keyboards, gitaren en een steelgitaar.

De hoes toont de zangeres die ergens in de verte naar het licht kijkt. Een passend beeld voor een verzameling liedjes, die afstand nemen van wie ze ooit was en na een turbulente periode in haar leven, een nieuwe liefde omarmt.

16-10: Amsterdam, Paradiso

www.angelolsen.com

www.konkurrent.nl

(Johan Schoenmakers)

 


Your Comment