Er gaapt een groot gat tussen talent en beroemheid. Will Scott, inwoner van New York, is nu niet wat je noemt een beroemdheid, opgroeiend in Indianapolis en Chicago in een familie die muziekstijlen als blues, bluegrass, tradionele country, jazz en rock ‘n roll hoog in het vaandel had staan. Scott heeft voor deze nieuwe release jaren geleden al twee juweeltjes afgeleverd. Met de huisgemaakte demo-cd “Solo Electric Blues” uit 2002, omgeven door ritselende bamboebladen en het gehuil van de coyotes trok hij de aandacht van muzikant en producer Ben Vaughn. Met het prachtige “Gnawbone” uit 2009 heeft Will in de lage landen enige naamsbekendheid verworven. Speciaal om de release van zijn nieuwe cd “Keystone Crossing” kracht bij te zetten, speelde hij afgelopen maand in Engeland, Duitsland en Nederland.
Het nieuwe werk is inventief geïnstrumenteerd en klinkt gevarieerd. Met zijn prachtig onderscheidende donkere stem brengt hij samen met een uitgelezen keur aan topmuzikanten onder wie Dave Palmer (piano, B-3 hammondorgel) Ben Peeler ( lapsteel, mandoline, banjo, gitaar), Dave Piltch (staande en elektrische bas) en Jerry Roe (drums en percussie) negen pakkende songs voor het voetlicht. De bluesrockopener White River Rising, het doorleefde Derry Down met imponerende vocale gastbijdrage van Dayna Kurtz, die het nummer onder stroom zet en de kracht van de Deltablues in Just To Ferry Me Over vormen een fraai trio, dat in de eerste 10 minuten van het album “Keystone Crossing” voor een gespannen, geladen atmosfeer zorgt. Een sfeer die grimmig is met een speelse sound. Balancerend op een heerlijk randje soul in de ballad Right To Love, een teentje rauwe bluesrock (You Said You’d Take Me To Spain) en een behoorlijke scheut gospel (You Are The One I Love) met vettige Hammond B-3 bijdrage van John Lee Hookers rechterhand Deacon Jones is deze uitermate prettige rootsrock-cd van Will Scott na 33 minuten afgelopen voor je erg in hebt. De repeat-knop biedt uitkomst.
www.willscottmusic.com
(Johan Schoenmakers)