Recensies van Quatro Ventos, Chk Chk Chk, Daughter, Dear Reader en Loch Lomond

Quatro Ventos – Mitos E Lendas

Geen groter genot dan het beluisteren van schone klanken onder het nuttigen van een negengangendiner. Elke laatste zaterdag van de maand treedt de Portugees-Nederlandse groep Quatro Ventos op in het Nijmeegse restaurant OportO. Een gebeurtenis die op muzikaal en culinair vlak een van mijn aangenaamste ervaringen is van de laatste jaren. Ook in de beslotenheid van mijn huiskamer ervaar ik opnieuw de charme van de muziek van dit gezelschap middels hun jongste album Mitos e Lendas. Naast een gastbijdrage van Frank Boeijen in het prachtlied Mariken van Nieumeghen is het vaste zanger en multi-instrumentalist/kunstschilder Emanuel Pessanha die zijn groepsleden voorgaat in een eredienst aan het diepe Portugese lied. In de Silvox Studio heeft producer Caspar Falke de leden van dit gezelschap de goede entourage geboden om hun niet geringe talenten te etaleren. Vooral Aili Deiwiks laat haar muzikale fantasie de vrije loop in schitterende partijen op piano, viool en viola. Waarmee ik de overige leden van de groep zeker niet te kort wil doen. Ongetwijfeld zal dit gezelschap ergens bij u in de buurt dit jaar een podium betreden. Ik raad u van harte aan die gebeurtenis niet aan uw neus voorbij te laten gaan. Voor degenen die nu net die avond niet vrij zijn, is er natuurlijk altijd nog het alternatief van een weekendje Nijmegen.

Chk Chk Chk – Thr!!!ller

Thr!!!er van de uit Brooklyn afkomstige groep !!! is de opvolger van het in 2010 verschenen vierde album Strange Weather, Isn’t It? Dat album verscheen een jaar na de tragische dood van drummer Jerry Fuchs die in 2009 in een liftschacht viel tijdens een feest in een voormalig warenhuis. Ogenschijnlijk onaangedaan door dit vreselijke voorval presenteerden zanger Nic Offer en zijn bandleden zich opnieuw als een van de bruisendste dansgroepen die The Big Apple rijk is. Die trend wordt op Thr!!!er voortgezet. Van alles en nog wat heeft de groep ondergebracht in de liedjes op dit album. Invloeden als Chic, James Brown, Gang Of Four, Rip Rig & Panic en Heaven 17 zorgen voor een heerlijk punk-funk geluidsbeeld waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten. Centraal staat het stemgeluid van Offer die tekstueel het stijlmiddel van de humor met veel verve hanteert. De combinatie van opzwepende percussie, heerlijk vet basspel en strakke gitaarlicks is op dit album dominanter dan ooit. In dat opzicht zijn de experimentele randjes die hun vorige albums sierden, veel minder nadrukkelijk aanwezig. Dit is de meest toegankelijke productie van de groep, al geloof ik niet dat deze dezelfde verkoopcijfers zal halen als zijn naamgenoot van Michael Jackson.

Daughter – If You Leave

Daughter is een trio uit Londen. De groep ontstaat in 2010 wanneer zangeres-liedjesschrijfster en slaggitarist Elena Tonra en gitarist Igor Haefeli besluiten de krachten te bundelen. Muzieklessen worden gevolgd waarna in 2011 Remi Aguilella de ritmische zaken voor zijn rekening neemt. Na twee ep’s onder eigen beheer verschijnt nu bij het gerenommeerde label 4 AD hun debuutalbum If You Leave. Opgenomen in een paar maanden tijd in huiselijke kring onder productionele leiding van Igor en Rodaidh McDonald (The xx en Adele). Voor de mastering werd Geoff Pesche in de Abbey Road studio aan het werk gezet. Het resulteert in een tiental kraakheldere popliedjes die hun charme ontlenen aan de combinatie van Elena’s zang en slaggitaarspel, eigentijdse ritmes, synthesizerflarden en Igors solospel op de gitaar. De volwassen teksten met een donker randje vormen een apart element in de opmaak van de liedjes. Liedjes die de Engelse fans wel weten te behagen. Het van dit album afkomstige lied Smother wordt grijs gedraaid op de radio terwijl een geplande tour in het Verenigd Koninkrijk stijf uitverkocht is.

Dear Reader – Rivonia

Rivonia is het derde album van de Zuid-Afrikaanse zangeres-liedjesschrijfster Cheri MacNeil. Onder de naam Dear Reader debuteerde zij in 2009 met het sfeervolle album Replace Why With Funny waarna een jaar later het album Idealistic Animals verscheen. Rivonia is vernoemd naar een buurt in Johannesburg in de omgeving waarvan Cheri opgroeide. Met haar stemgeluid, pianospel en percussie legde zij in haar huis de basis voor dit album. Thematisch staan zowel de internationale als de Zuid-Afrikaanse geschiedenis centraal op dit album. Het is niet voor niets dat dit album afsluit met het door koorzang opgeschaalde lied Victory, waarmee Cheri de overwinning op de apartheid gestalte geeft. Naast Friedrich Bruckner, die het koorwerk voor zijn rekening nam, treffen we bijdrage aan van Calexico’s trompettist Martin Wenk en Tindersticks drummer Earl Harvin. Producer Eli Crews (tUnE-yArDs, Deerhoof, WHY?) heeft de diverse aspecten van dit project gerangschikt en vervolgens ondergebracht in een elftal uitstekende liedjes.

Loch Lomond – Dresses

Twee jaar na het uitstekende album Little Me Will Start A Storm verschijnt het jongste album Dresses van de Amerikaanse groep Loch Lomond. Aanvankelijk in 2003 begonnen als een soloproject van Ritchie Young groeit deze eenmansact in de omgeving van Portland, Oregon uit tot een uit de kluiten gewassen gezelschap. In het begin is het noordwesten van Amerika het werkterrein van deze groep. De afgelopen jaren kruipen de groepsleden steeds vaker uit hun schulp en dit voorjaar wordt ter promotie van Dresses een tour afgewerkt in het Verenigd Koninkrijk. Op Dresses trakteren Young en zijn kompanen ons op een aantal patente liedjes die zowel vocaal als instrumentaal royaal overtuigen. Puttend uit een groot arsenaal vocalisten en een uitgebreid instrumentarium zijn de muzikale mogelijkheden schier onbegrensd. Hoewel ook op dit album invloeden uit de klassieke muziek verwerkt zijn in het repertoire klinken de meeste liedjes op Dresses ten opzichte van zijn voorganger opvallend poppy.