Recensies van Betty and the Boy en Cold Specks

Betty And The Boy – The Wreckage

Aanvankelijk wordt Betty And The Boy gevormd door het duo Bettreena Jaeger (zang, gitaar) uit Montana en zanger/multi-instrumentalist Josh Harvey uit Oregon. Uiteindelijk vestigt het duo zich definitief in Oregon alwaar ze met bassist Jon Conlon, violist Michelle Whitlock en cellist Nancine McDonald een kwintet vormen. Het debuutalbum The Wreckage wordt opgenomen in de Gung Ho Studios in Eugene, Oregon onder productionele leiding van Billy Barnett. Op het snijvlak van bluegrass, country en folk heeft het gezelschap een twaalftal sympathiek klinkende liedjes gemaakt die beslist niet tegenvallen. Hoewel in dit genre de spoeling dun is, heeft Betty And The Boy genoeg kwaliteiten om een plekje te veroveren op dit specifieke onderdeel van de Amerikaanse muziekcultuur. De zang is op maat, de liedjes beklijven, de instrumentaties mogen er zijn en kwalitatief kent het album geen zwakke liedjes. Genoeg redenen voor de liefhebbers hun muziek te checken.

Cold Specks – Neuroplasticity

Op het moment van schrijven van deze recensie toert de groep Cold Specks uit Montreal in Denemarken, Belgiƫ, Duitsland, Nederland, Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In thuishaven Canada waren de reacties op hun debuutalbum I Predict a Graceful Expulsion uit 2012 bepaald overweldigend. De groep rond zangeres/liedjesschrijfster Al Spx werd overstelpt met awards terwijl in 2013 acts als Moby en The Swans de zangeres een plekje bezorgden op hun albums. Op Neuroplasticity betaalt Michael Gira haar inspanningen terug met gastoptredens in de liedjes Exit Plan en A Season of Doubt. Stilistisch borduurt de groep voort op de ingeslagen weg. Ook nu streeft de groep naar een symbiose tussen r & b en southern soul met een gospelrandje en gothic klanken met een fascinatie voor de duistere kanten van de menselijke psyche. Een psyche die volgens de betekenis van de titel van dit album geacht wordt nieuwe wegen in te slaan. Wordt ongetwijfeld vervolgd!