RSS

Marika Hackman – We Slept At Last

Als er een album is, dat in aanmerking komt voor een waarschuwingssticker met de tekst “Pas op: kan de rijvaardigheid beïnvloeden”, is het Marika Hackmans “We Slept At Last”. Haar eerste volwaardige plaat na vier eerder verschenen ep’s . Het door Charlie Andrew geproduceerde album heeft  een ontspannende werking, waarop de tweeëntwintigjarige Hackman zich gelukkigerwijs niet neerzet als een simpel folkmeisje-met-akoestisch gitaar. Het is de basis van haar authentieke liedjes. Aangevuld met geraffineerde elektronische accenten, verzwarende percussie en complexe liedstructuren. Droompopmeditatiemuziek waar een soort gelatenheid en droefheid uitspreekt. Abstracte muziek zoals Marika haar liedjes omschreef in een interview met Jan Bletz.

Marika zal niet lang stil blijven staan bij deze plaat , want, zo vertelt ze aan het Britse dagblad The Guardian, ze  is niet vies van experimenten op de muziek. Ze zal de ruimte blijven nemen de luisteraar te prikkelen. Ze wil dan ook op ieder nieuw album een andere stijl aannemen. Termen als fantasierijk, schaduwen muziek , ongrijpbaar en maf folkmeisje duiken regelmatig op in recensies  over Hackman en “We Slept At Last”. Een titel die verwijst naar Hackmans slaaptekort en paniekaanvallen tijdens de opnamesessies. Met de liedjes die de kleurrijke Britse zangeres je voorschotelt kom je al gauw in eenzelfde soort schuitje terecht als dat van Laura Marling en Mazzy Star. Waar Marling regelmatig over zichzelf zingt en Mazzy Star melancholisch uit de hoek komt drijft Hackman de spot met de mensen die door hun overconsumptie de aarde opsouperen.

www.marikahackman.com

(Johan Schoenmakers)


Your Comment