De niet-alledaagse samenwerking tussen de Canadese zanger Mike Milosh en de Deense multi-instrumentalist/producer Robin Braun krijgt onder de groepsnaam Rhye een vervolg met het album Blood. Het is de tweede plaat van een duo, dat in 2013 debuteert met het album Woman. Zowel de critici als het internationale publiek omarmt massaal deze productie. Woman verschijnt op menige jaarlijst en verzamelt meer dan 100 miljoen streams op Spotify. Het is de combinatie van de relaxte, innemende zangstem van Milosh en de veelzijdige instrumentaties van Braun die voor een uiterst eigentijds geluidbeeld zorgt waarmee een groot publiek bereikt wordt. Stilistisch put het duo uit menig vaatje waarbij vooral gebruik gemaakt wordt van invloeden uit de hoek van de softsoul, de elektropop, de lounge en de jazz. Rhye weet de vruchten van hun ruime oriëntatie ook op Blood een plek te geven in de opmaak van de liedjes. Liedjes die onder een toegankelijk klinkende oppervlakte wel degelijk uiterst ingenieus in elkaar steken. Vanaf de ritmische klanken en beheerste orgelpartijen van plaatopener Waste is het duidelijk dat het duo uiterst voorzichtig omgaat met de luisteraar. Blood is voor alles zeer onthaastend waarbij de vele instrumentale details nergens uit de rails vliegen. De strakke hand van producer Braun maakt Blood tot een uiterst consistent geheel. Waarmee gelijktijdig ook de Achilleshiel van deze groep blootgelegd wordt. Iets meer avontuur en incidenteel wat vrijmoediger buiten de lijntjes kleuren kan  helpen te voorkomen dat hun muziek op den duur te voorspelbaar wordt. Dat laatste zou erg jammer zijn want Blood toont aan dat Rhye het publiek wel degelijk veel te bieden heeft.
www.rhyemusic.com
(Koos Gijsman)