RSS

Vooruit- en Terugblik van optredens in de Leidse QBus 2018

Afbeeldingsresultaat voor qbus leiden pictures

We zijn ruim halverwege het muziekjaar 2018. De QBus te Leiden heeft veel moois in het vooruitzicht:

Tim Grimm & The Family Band + Ben Bedford (16-10)
Robert Jon & The Wreck (18-10)
Doug McLeod (30-10)
Steve Hill (01-11)
Stephen Fearing (13-11)
Revererend Shawn Amos (20-11)
Dieter van der Westen Band (18-12)

Een vooruitblik kan niet zonder een terugblik van de optredens eerder dit jaar in de Leidse QBus. Allereerst was daar in de eerste maand van het jaar het veelbelovende The Worry Dolls. De Britse dames wisten het publiek met hun melodische luisterliedjes in een zachtaardige sfeer te boeien en aandachtig te laten luisteren.  In februari stroomde de zaal in Leiden flink vol voor een Amerikaan met een whiskey strot. Eigenzinnig en scherp  van de tong. Een intiem en akoestisch optreden van David Ramirez, die hoopte op een nieuw concertafspraak. Americana op zijn best. Een kleine twee weken later liet de 23-jarige Canadese zangeres en virtuoos op de banjo Kaia Kater zich van haar beste kant zien. ‘Een ster-in wording’ volgens de Amerikaanse website Folk Alley en ‘een ontmoeting van de bluegrassmuziek met Nina Simone’ (The Guardian). Een optreden waar je  soms je gedachten liet afdwalen naar een idyllische droomwereld waar alles mooi en liefelijk was.  Ze sloeg een brug tussen het heden met eigen repertoire en het verleden met traditionele muziek.

Maart stond in het teken van de hype rond de cultfilm Buying The Band. De hoofdrolspelers Dany Lademacher’s Wild Romance hulden zich met onvervalste rock ‘n roll in een grote populariteit bij jong en oud. Niet memorabel. Wel een gezellig avondje uit waarbij het zestal zich grotendeels beperkten tot hun succesperiode met Herman Brood tussen 1977 en 1981. Ook voor het optreden van Nico Dijkshoorn en de muzikale begeleiders van de Hank Five was het pubiek in groten getale op komen dagen. De populaire huisdichter van De Wereld Draait Door combineerde zijn korte voordrachten en ludieke verhalen met zijn passie voor goede muziek. In de rol van gedreven gitarist speelde Dijkshoorn samen met zijn twee companen wat het hart ingaf, zoals werk van The Band en The Allman Brothers Band.

Sommige artiesten zijn al sympathiek voordat ze iets op het podium hebben laten horen.  De Canadese zanger en liedjesschrijver Jerry Leger is zo iemand.  De bescheiden muzikant belde vanaf zijn woonplaats naar programmeur Hans van Polanen of er mogelijkheden waren op te treden in de Qbus. Het resultaat was een uitstekend optreden met zijn begeleidingsband The Situation op 5 april.  De aanwezigen kregen een mooi inzicht in het repertoire van de 32-jarige Canadees. Hij bewees zijn klasse met hartverscheurende americana en melodieuze folkrock.  Muzikaal ijzersterk waren de drie muzikanten uit Oklahoma, onder wie Levi Parham, Chris Blevins en Paul Benjaman die op de Dag van de Arbeid met recent werk een indrukwekkend visitekaartje afleverden.  De welriekende geur van Tulsa soul was ons deel. Hooguit Parhams relatief korte set leverde hier en daar voer voor discussie.

Woody Pines zorgde  met zijn liefdesverklaring aan de tijd van toen met de sfeer van de straat voor een amusant optreden. Swing, ragtime, country blues en hillbilly muziek waar je een glimlach niet kon onderdrukken. Dat ging met een nonchalance, die verhulde dat de heren pure vaklui zijn. Een aangename verrassing in de QBus was de Australische in Los Angeles geresideerde blues en rock zanger/gitarist Hamish Anderson. Onnavolgbaar virtuoos op zijn Telecaster, die een imposante gitaaraanpak hanteerde in de stijl van lichtende voorbeelden onder wie de drie Kings (Albert, BB en Freddie) Peter Green en Eric Clapton. Elegant en in dienst van de opvallend toegankelijke composities.

Op vaderdag had Hans van Polanen een cadeautje voor ons in petto. Niet 1, maar 2 optredens kregen wij voorgeschoteld. Countryzanger Robert Cline jr. opende met zijn akoestische gitaar de avond. Onder de aandacht gekomen door zijn samenwerking met de legendarische Swampers op het album American Mojo. Een uur lang zong en vertelde hij over zijn en ieders ‘mojo’.  Zelfverzekerd en met een ijzersterke plaat in zijn achterzak leverde hij een prima set af. Daarna was het de beurt aan de rudimentaire bluesklanken van Matt Lorenz’ one-man-band. Creatief met schroot door The Suitcase Junket. Een heerlijk primitieve set met een hoog amusementswaarde, waarin we een oefening kregen hoe te klinken als een didgeridoo.

De opening op 28 augustus van het nieuwe concertseizoen in de Leidse QBus leverde een grote opkomst op voor het optreden van Tami Neilson en haar band. Ze is wie ze is. Strijdlustig en een stoer wijf in haar roze glitterjurk met een duizelingwekkend groot bereik zonder maar een moment van onzekerheid over haar stemgeluid te ervaren. Alle uithalen waren raak.  Tami liet een verpletterende indruk achter met haar smakelijke fruitcocktail van swingende rockabilly, walsende countrydeunen tot aan rhythm and blues en de soulvolle intensiteit van  een vrouwvriendelijke bewerking van James Browns’ It’s A Man’s Man’s Man’s World.

DSC_0134

Op 11 september stond alweer het tweede concert na de gebruikelijke zomerstop op het programma.Dit keer met akoestische muziek. Een zogeheten Double Bill met Jesse Malin (+ Derek Cruz) en Chuck Prophet (+ Stephanie Finch). Een avond vol prachtige tweestemmigheid en ambachtelijke (Chuck Propet) en intrigerende (Jesse Malin) liedjes van muzikanten die iets te vertellen hadden.

 

(Johan Schoenmakers)

 


Your Comment