RSS

Sisters: puik eerste album van The BlueBirds

Album (1)

Zeker kijkers van RTL Late Night zullen bekend zijn met The BlueBirds, de Nederlandse countrygroep van Krystl, Elske DeWall en Rachèl Louise. De groep timmert sinds een jaar aan de weg, maakte de afgelopen maanden bij het RTL-programma vooral indruk met covers van Johnny Cash (‘Ring of Fire’), Dolly Parton (‘Jolene’ en ‘Nine tot Five’) en een countryversie van Beyoncé’s ‘Single Ladies’. Nu is er een eerste album waarop vrijwel alleen eigen nummers staan. The BlueBirds geven een eigen draai aan het countrygenre, al zijn de Amerikaanse voorbeelden nooit ver weg: “Natuurlijk is Dolly Parton een groot voorbeeld. Een powervrouw en topartiest die ook nog eens zelfspot heeft.”

‘Nothing on me’ was de eerste single van het nieuwe album van ‘Sisters’, en het album opent terecht met dit sterke nummer, met een sterke melodie, fraaie samenzang en een paar onverwachte wendingen. Geen wonder dat het nummer al meer dan een miljoen keer via Spotify is beluisterd. The BlueBirds – hun naam is geïnspireerd op het muziekcafé dat in de serie Nashville zo’n centrale rol speelt – houden van country met een poppy randje, en dat hoor je aan dit nummer af.  

De liedjes die hierna volgen doen hier weinig voor onder. Goede songs, goede zang, goede instrumentatie. Hier en daar zou je willen dat de productie van JB Meijers en Matthijs van Duijvenbode wat puntiger en minder rechttoe, rechtaan was en de zang wat uitbundiger, maar soît. Liefhebbers van eigentijdse countrypop zullen ‘Sisters’ zeker weten te waarderen.

Vrijwel alle nummers hebben hitpotentie, wat des te knapper is als je bedenkt dat het allemaal eigen composities en co-writes zijn, op één én cover na, het prachtige ‘The Pain of Loving You’ dat Dolly Parton samen met Peter Wagoner schreef. Misschien wel het meest verrassend: de teksten zijn overduidelijk van deze tijd. Zoals de nieuwe single ‘Money’, geïnpireerd op een dat die Rachèl Louise via de app Happn had. “Mijn date bleek een man te zijn die duidelijk liet merken dat hij het goed voor elkaar had, en dacht dat hij mij daarmee kon inpakken. Niet dus.”

Feministisch

Eigentijds is ook dat de nummers een sterk feministische inslag hebben. Dat wil zeggen: geïnspireerd op het feminisme anno nu, zoals iemand als powervrouw Dolly Parton dat uitdraagt: speels, met een gezonde dosis zelfspot, niet dogmatisch of anti-mannelijk en zonder je eigen vrouwelijkheid onder stoelen of banken te steken.  “Daar herkennen wij ons in”, zegt Rachèl Louise. “Wij proberen er goed uit te zien op het podium. Niet om mannen ter wille te zijn, maar juist om te profiteren van onze vrouwelijkheid. We zouden ook in jutenzakken kunnen optreden, maar daarmee zouden we onszelf alleen maar schade berokkenen.”

Hoewel The BlueBirds een gelegenheidsformatie zijn, gemodelleerd naar het Amerikaanse voorbeeld van Dolly Parton, Emmylou Harris en Linda Rondstadt, en  ‘Sisters’ geïnspireerd is op hun beroemde album ‘Trio’, valt te hopen dat het hier niet bij blijft en dat er meer albums volgen.

 
(Jan Bletz)

The BlueBirds brengen op vrijdag 21 september hun debuutalbum ‘Sisters’ uit. Diezelfde dag start hun gelijknamige theatertour met de bandleden Ocker Gevaerts (gitaar), Colin Lee Vermeulen (drums) en Sebastiaan van Olst (bas). Daarnaast spelen ze countryklassiekers van artiesten als Alison Krauss, Dixie Chicks, June Carter en Shania Twain.

Zie voor de tourdata: https://thebluebirdsmusic.nl/tour


Comments are closed.