
Als iemand schrijft dat een nieuw album in het verlengde ligt van het vorige werk, dan komt dat bij mij niet echt overtuigend over. Want een plaat zonder een innovatieve aanpak, hoe bescheiden ook, is een stilstand, toch? Dus voor mijn eigen beoordeling pak ik voorafgaand aan dit schrijven over Shining In The Half Light van de Britse zangeres en muzikante Elles Bailey haar eerder besproken Wildfire (2017) en Road I Call Home (2019) erbij. Want ook ik had hooggespannen verwachtingen na alle lovende woorden over haar eerder verschenen albums.
Gelukkig wordt er schijnbaar soms met een half oor geluisterd, want op Shining In the Half Light levert zij geen half werk, maar tilt Bailey zichzelf naar een nog hoger niveau. Kracht en energie gaan gepaard met melodische rust.
Op haar nieuwe plaat vindt Bailey de perfecte balans tussen ballads met ingetogen begeleiding en het melodieuze en speelse uptempo-werk waar de adembenemende gitaarsoli lekker mag krijsen. Het ontvouwt zich soms tot een soort van epische grootsheid, die je kan associëren met classic rock.
Klein aandachtspuntje vind ik de aangename orgelpartijen van Johnny Henderson, die wat mij betreft meer in de schijnwerpers hadden mogen staan voor een effectiever resultaat. Prettig vol op het orgel mag ik graag horen.
En dan die heerlijk schurende en sensuele strot, haar handelsmerk, die prima past bij haar muziek, die geworteld is in de blues, country, gospel, soul en rock. De enorme verscheidenheid aan muziekstijlen verklaart het aantal bijdragende schrijvers op deze plaat.
En NEE, die virale en bacteriële longsteking, die zij als 3-jarige ukkie pukkie opliep zorgt niet alleen voor een flinke portie aan doorleefheid in haar stemgeluid. Het gaat ook om het gevoel en de emotie en die weet Bailey er heel diep in te leggen. Iemand die passie weet te combineren met een bewonderenswaardige terughoudendheid.
Het is een genoegen te horen hoe zij bijvoorbeeld haar hart uitstort op het zinderende openingsnummer Cheats and Liars. Over diegenen die in hun ivoren torens zitten terwijl de gewone mensen lijden. Een nummer dat met gemak onder de beelden gezet kan worden van de Russische inval op Oekraïne.
Shining In The Half Light is een album dat zijzelf omschrijft als ‘een plaat – geïnspireerd door degenen die liefde verspreiden in een tijd van liefdesverdriet. Geluk in een tijd van angst en verbinding in een tijd van eenzaamheid’. Het lijdt geen twijfel dat Bailey deze positieve boodschap omarmt door de warmte en oprechtheid, waarop de nummers worden geserveerd.
www.ellesbailey.com
(Johan Schoenmakers)