
Verhalen vanaf de biechtstoel. De wereld van de menselijke kwetsbaarheid. Alleszeggende onthullingen van een vastberaden, veertigjarige vrouw, die zich al heel lang uitspreekt over het belang van de abortusrechten. Het kan niet anders dan dat je voortdurend aan de lippen van zangeres en muzikante Amanda Shires hangt op het recente Take It Like A Man.
Haar voordracht is krachtig en eerlijk. Haar stemgeluid indrukwekkend waar je niet omheen kan en klinkt als Dolly Parton in haar beste dagen. En hoe is met haar dierbare strijkinstrument? Daarop klinkt zij ongekend en genadeloos fel in een laag register. Alleen zijn die dreigende momenten op haar nieuwe plaat opvallend spaarzaam en dient haar vioolspel meer als begeleiding bij de talrijke, melodierijke liedjes.
En dan hebben wij het nog niet gehad over de vent van haar? Die (Jason Isbell) speelt een hoofdrolletje op Take It Like A MAn als een zelfzuchtige persoon , die eerder aandacht aan zijn nieuw muzikaal project besteedt dan aan zijn vrouw. Het antwoord van Shires: een lied (Fault Lines) schrijven over die periode, Isbell de studio inlokken met zijn gitaar om mee spelen. Na het horen van de tekst kon hij alleen maar uitkramen: goed nummer. Is dat alles wat je te zeggen heb reageerde zij terug. Het oplossen van de relatieproblemen kostte uiteindelijk veel meer tijd en gesprekken dan slechts een nummer.
Shires laat er geen twijfel over bestaan, dat zij in alle opzichten is gegroeid en sterker is geworden. Take It Like A Man is een plaat, die zij in de RCA B studio in Nashville heeft opgenomen. De ruimte waar Elvis Presley ooit zijn platen opnam. Historisch gezien uniek en normaliter alleen gereserveerd voor toeristen. Zelfs de lichten blijven hetzelfde als hoe Elvis ze indertijd had ingesteld. De blauwe lichten voor een langzaam nummer was en rood voor een vlot nummer.
www.amandashiresmusic.com
(Johan Schoenmakers)