RSS

Mitski – The Land Is Inhospitable and So Are We

In de afgelopen tien jaar is de muziekindustrie een voortdurend turbulent landschap gebleken om doorheen te navigeren. Vooral als je een plek in het muziekwereldje probeert te vinden waar je persoonlijke leven en muzikaliteit in gelijke mate in balans zijn. Een van de meest spraakmakende artiesten binnen het snelgroeiende landschap van de indie-underground is de Japans/Amerikaanse Mitski (Mayawaki), die in slechts een paar jaar tijd uitgroeide van een relatief onbekende tot een hedendaagse ster. Reikhalzend keken haar fans dan ook uit naar een gloednieuw album van het streamingkanon, die alsmaar steeds verder afwijkt van haar vroege indierock werk.

Of was haar vorig jaar verschenen Laurel Hell toch haar zwanenzang? Mitski heeft er namelijk nooit een geheim van gemaakt dat een leven van non-stop toeren een zware tol eiste op haar geestelijke gezondheid. Het nummer Working For The Knife zorgde voor de nodige vraagtekens. “Vroeger dacht ik dat ik op mijn twintigste klaar zou zijn. Nu ik 29 ben, ziet de toekomst er hetzelfde uit. Misschien zie ik op mijn 30e een manier om te veranderen”. Dit alles maakte de snelle komst van nieuw werk verrassender.

The Land is Inhospitable and So Are We overtreft alle onmogelijke verwachtingen zonder haar vaste aanhang van haar te vervreemden. Mitski komt met haar meest persoonlijke en gedurfde plaat op de proppen. Het weldadig, electronisch golfslagbad op succesvolle albums als Laurel Hell (2022) en Be The Cowboy (2018), die in een week tijd de Amerikaanse bilboard hitlijst bestormden, heeft plaatsgemaakt voor grootse orkestrale arrangementen en een licht country karakter. Verrassend teder en indrukwekkend melodramatisch met een sluier van elegantie. Het ontbreken van een elektrische gitaar valt direct op en geeft meer betekenis aan haar beslissing voor een akoestische concertreeks.

Noem het een nieuw tijdperk, een creatief hoogtepunt of gewoon weer een geweldige plaat van Mitski, waarop zij volledige troost vindt. Een album over de liefde, maar dan eentje waarin evenveel tijd wordt besteed aan het nadenken over iemands afwezigheid als aan het gevoel van echte verbondenheid. 

20-05-2024: Amsterdam, Royal Theater Carré
21-05-2024: Amsterdam, Royal Theater Carré

www.mitski.com

www.konkurrent.nl

(Johan Schoenmakers)


Comments are closed.