RSS

Eric Taylor – Live At The Red Shack

Een paar akoestische en elektrische gitaren, wat percussie, een stel getalenteerde vrienden, stemmen die elkaar moeiteloos aanvullen, een intieme opnamestudio waarin zich een twintigtal persoonlijk genodigden bevinden en een stel beeldende songs die klinken alsof je naar een gezongen verhaal van Raymond Carver luistert. Op Live At The Red Shack laat Eric Taylor horen dat hij niet meer middelen nodig heeft om zijn publiek ruim een uur lang in de ban te houden.

Taylors songs komen tot hun volle wasdom als zijn teksten niet voor de voeten worden gelopen door te veel instrumenten of allerhande compositorische spitsvondigheden. Ook daarin doet hij me danken aan Carver, een schrijver die staat voor stilistische naaktheid, ontdaan van elke halve gram bombast.

Het nummer dat die verwantschap het best aantoont, is Dean Moriarty, een song over de eigenlijke hoofdpersoon uit On The Road, Jack Kerouacs epische roman over zijn zoektocht naar ongebondenheid en zelfstandigheid. Taylor leidt de song in met een treffende half gesproken, half gezongen introductie die niet alleen vierenhalve minuut lang onvervalste literatuur biedt, maar die ook perfect weergeeft waar het in 1957, het jaar waarin On The Road verscheen, in de VS om draaide: vrijheid en big black shiny American cars.

Waarna Taylor bijna onopgemerkt aan Dean Moriarty begint, een song zo scherp als een onlangs geslepen scheermes: “Maybe he should call her, he just ain’t got the dough / Maybe he’ll slip on outside and check the radio / It’s playin’ her song but it just ain’t his / Man like him’s got no business with a wife and the kids”. Enkel begeleid door zijn eigen akoestische gitaar, de elektrische gitaar van de voortdurend uitblinkende Marco Python Fecchio en de precieze percussie van James Gilmer roept Taylor hier schitterende beelden en klanken op die wat sfeer betreft doen denken aan Tom Waits’ The Heart Of Saturday Night zonder daar overigens ooit een nabootsing van te worden.

Naast de eerder genoemde muzikanten maken ook Taylor’s oude vrienden Lyle Lovett (Memphis Midnight, Memphis Morning), Nanci Griffith (Deadwood!), Denice Franke en Susan Lindfors Taylor hun zeer gewaardeerde opwachting in de Red Shack studio. Hun gezamenlijke inspanningen en de innemende persoonlijkheid van Eric Taylor staan garant voor een uitzonderlijk livealbum van bijzonder hoge kwaliteit.

25 oktober – Crossroads, Bergen Op Zoom

26 oktober – Transvaria, Den Haag

27 oktober – De Harmonie Hotel, Edam

28 oktober – In The Woods, Lage Vuursche

29 oktober – Lairesse House Concert, Amsterdam

30 oktober – Café de Amer, Amer

www.bluerubymusic.com


Your Comment