Er beweegt heel wat in de hedendaagse muziekscene van Canada. Een van de ‘places to be’ is Winnipeg, de hoofdstad van Manitoba. Alleen al de website van Manitoba Music, dat zich uitsluitend richt op muzikanten uit de eigen provincie, vermeldt zo’n kleine honderd vijftig singer-songwriters. Daarvan was Alana Levandoski de enige bekende naam voor mij (ik kijk trouwens vol verwachting uit naar haar eerdaags te verschijnen ‘Lions And Werewolves’) en sinds kort is daar een tweede naam bijgekomen: Del Barber, een jonge singer-songwriter uit Winnipeg.
Op muzikaal vlak zijn Barber’s zelfverklaarde invloeden onder meer Townes Van Zandt, Greg Brown, Emmylou Harris en Steve Earle. En wat het geschreven woord betreft laat hij zich graag leiden door grootheden als Wendell Berry, Jack Kerouac en Kathleen Norris. Die mix van invloeden kun je horen op ‘Where The City Ends’, een smaakvol uitgegeven cd’tje vol country folk. Het album werd geproduceerd door de mij onbekende Jean-Paul Laurendeau (die ook behoorlijk uit de voeten kan met gitaar, basgitaar en synthesizers), maar hij zorgt voor een mooi uitgebalanceerd geluid.
Verder bijgestaan door drummer Caleb Friesen en achtergrondzangeres Nadine Klowak levert Del Barber een zeer goed geslaagd luisterplaatje af met overwegend reflectieve ballads die vakkundig in elkaar zitten (‘Where The City Ends’, ‘Muddy Palms’, ‘God Damn Desire’ – mijn favoriete song) en een paar catchy uptempo nummers (‘Love Is Just A Wrecking Ball’ of ‘Story That You Tell’). Bij het beluisteren van de ballads moest ik soms denken aan wijlen Tom Jans. Barber’s stem heeft een soortgelijk timbre en de structuur van de nummers vertoont gelijkenissen met de opbouw van Jans’ songs, al haalt Baber nog niet datzelfde niveau. Maar ‘Where The City Ends’ is wel een veelbelovende cd die de liefhebbers van ‘laid back countrified folk’ zeker niet zal teleurstellen.