RSS

Dustbowl – Goin’ Down

dustbowlhoes

De term Dust Bowl (stofschaal) werd als eerste gebruikt door de journalist Robert Geiger naar aanleiding van een opeenvolging van immense stofstormen op de vlakten van het midden van de Verenigde Staten tussen 1930 en 1941.  Een vijftal Griekse muzikanten uit Athene hebben zich nu de naam Dustbowl aangemeten. Zelf zeggen ze op de website: ‘Our influences is the rhythm of the Long Black Train movin’ down the steel rails, the tone of the train’s lonesome whistle and the moanin’ blues of the dust bowl storm’. Dustbowl is in 2006 opgericht en bestaat uit: DD Dynamite (zang, gitaar), Telecaster Nick (gitaar), John Hardy (Pedal Steel-gitaar), Lydia (Basgitaar) en The Shoshine Boy (Drums). Na het debuutalbum “Ramblin’Blues” uit 2006 en de cd “Troublebound and Lonesome” (2008) is “Goin’ Down” alweer het derde muzikale levensteken van de band Dustbowl.

dustbowl2

 “Goin’ Down” is een plaat waar de toon pittig van is en de liedjes er lekker op inhakken. De cd bevat veertien rocksongs met folk, blues, gospel, country en rock-a-billy invloeden. De band gunt de luisteraar geen opwarmtijd. DD Dynamites klagerige zang slaagt er direct in de aandacht op zich te vestigen. Nummers als The Burden en The Voodoo lijken te zinderen van de warmte van een woestijn. Er zijn overeenkomsten aanwezig met The Cramps. Maar Dustbowl heeft nog veel meer te bieden. Een flinke scheut country, hillbilly en punk zijn verzameld op Just a Love, Chain Gang Partners en Going Down. De cd “Goin’ Down” vaart op het snijvlak tussen country en psychedelisch. De plaat heeft iets charmants, magisch maar tevens broeit het als de zenuwen. Kom op heren en dames van de distributiemaatschappijen. Ontferm je over dit opmerkelijk album. En concertpromoters, haal deze vijf Grieken, die tegen racisme en facisme zijn, snel naar Nederland.

http://www.youtube.com/watch?v=xjClUN_LHHw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mCJOplwCMZo&feature=related

http://www.dustbowl.gr/home.htm
http://www.myspace.com/the_dustbowl

 

(Johan Schoenmakers)


Comments are closed.