Zelf verkondigen de leden van het Canadese Arcade Fire in vrijwel elk interview dat ze erg close met elkaar zijn. De term familieband wordt gehanteerd om aan te geven dat er sprake is van een hecht collectief. Vanaf hun debuut Funeral in 2004 vliegen hun albums als warme broodjes over de toonbank. Hun status stijgt naar grote hoogte en vooral op het podium maken de charismatische zanger/liedjesschrijver Win Butler en zijn kompanen van elk optreden een muzikaal feest. Hoewel thematisch totaal anders van opzet wordt ook opvolger Neon Bible door de vakpers de hemel ingeschreven. De gevarieerde opzet van hun repertoire waarin symfonische en folkgrandeur, rockmuziek en heftige postpunkerupties elkaar goed verdragen, krijgt ook op hun jongste album een vervolg. The Suburbs handelt over hun herinneringen over het leven in de buitenwijken van Montreal. Een ontbrekende commerciële vermaakindustrie is debet aan een grote mate van creativiteit onder de bewoners van die stad. Creativiteit die gekoppeld is aan de dromen en grootse plannen die vooral jonge mensen in de toekomst hopen te verwezenlijken.
Ruim een uur lang geeft de groep aan dit thema een draai waarbij vooral de rockinvloeden – met uitstapjes naar rockabilly – ditmaal een prominente rol innemen. De voormalige Amerikaanse theologiestudent Butler verstaat het vak van het verklanken van een breed scala aan emoties in prachtige liedteksten. In combinatie met zijn gedragen voordracht ontstaat het beeld dat hij als spreekbuis van een deel van de huidige generatie gezien kan worden. Uiteraard wel het welvarende deel dat zich in het rijke westen ophoudt, want veel vragen kunnen stellen is helaas nog altijd een luxegoed in een wereld waarin gelijktijdig een heleboel jonge mensen dagelijks al hun energie nodig hebben om te overleven. Mijn zegen hebben ze, want wie de moeite neemt zijn eigen ervaringen op zo’n inspirerende en vooral openhartige wijze onder de loep te nemen en dit proces vast weet te leggen in memorabele liedjes, kan bij mij een potje breken. Arcade Fire is dan misschien wel De Hype, maar niemand kan ontkennen dat ze desondanks nog altijd volkomen authentiek zijn. The Suburbs is daar het overtuigende bewijs van.
www.myspace.com/arcadefireofficial
(Koos Gijsman)